Prirodzené práva zvierat. Toto bol uzol. Priam Gordický,
ktorý predo mnou, ako etickým vegánom a libertariánom, stál dlhé roky.
A aj veľa vypovedaných a vypočutých či napísaných a prečítaných
slov v diskusiách, či debatách. Nakoniec som našiel riešenie, ktoré som
dlhú dobu pokladal za akési kompromisné, neúplne. Cítil som, že to nie je ono,
že toto riešenie nemôže stačiť na záchranu trpiacich zvierat, že nemôže stačiť
na to, aby som bol spokojný a pokojný. Uvedomil som si, že keď aj mám plno
rečí o tom, ako nik nesmie agresívnym násilím zasahovať do života iných
tak toto moje presvedčenie má trhlinu. Trhlinu v zmysle, že by som toto
týranie zakázal štátnym zákonom. Dokonca som už ako libertarián uvažoval, že
podpíšem petíciu za zákaz cirkusov. Našťastie som ju nakoniec nepodpísal.
Povedal som si a v diskusiách s mojimi
priateľmi a aj počas pochodu Veggie parade v Prahe som to pochopil,
že moje stanovisko je takéto jednoduché.
Ak som vegán, nič mi nebráni v tom, aby som ako
vegán žil. Dokonca ani keď som etický vegán* tak mi nik nebráni v mojom životnom štýle, čo
pri etickom vegánom obnáša aj ďalšie tzv. obmedzenia. Nepoužívam živočíšne
produkty ak viem, že sú v danom produkte obsiahnuté a snažím sa
najlepšie ako viem podporovať organizácie na pomoc zvieratám. Žijem tak
a keď som dostal otázku od môjho priateľa ako môžem byť zároveň
anarcho-kapitalista odpovedal som mu, že ja práva zvierat uznávam a teda
sa podľa toho aj správam, pričom libertarián vo mne spôsobuje, že rešpektujem
aj ľudí, ktorí vegáni nie sú.
Ak ma niekto presviedčal, že by štát mal priznať
zvieratám prirodzené práva odpovedal som, že je to komplikované, lebo ak štát
prizná prirodzené právo zvieratám, musí zároveň uznať aj ich povinnosti (jedno
bez druhého nie je možné) ako teda budeme súdiť leva za to, že zabil antilopu,
keďže zabíjanie nie je zákonné ani z dôvodu hladu?
Odolával som argumentom o nesvojprávnych ľuďoch
(mentálne retardovaných), ktorých nezabíjame, pričom zvieratám to činíme
a to napriek tomu, že zviera sa vie samo o seba postarať a takto
hendikepovaný človek nie, teda že je to iba druhové rozlíšenie.
A vegáni toto rozlišovanie neuznávajú. Ako motív
tohto presvedčenia, je veta (ktorú používam aj ja):
„Dnes neveriac krútime hlavou, ako mohlo byť otrokárstvo spoločnosťou akceptované. O 100 rokov budú takisto neveriac krútiť hlavou naši potomkovia, že bol spoločnosťou akceptovaný karnizmus.“**
„Dnes neveriac krútime hlavou, ako mohlo byť otrokárstvo spoločnosťou akceptované. O 100 rokov budú takisto neveriac krútiť hlavou naši potomkovia, že bol spoločnosťou akceptovaný karnizmus.“**
Práve toto je však kameň úrazu konzistentnosti etického vegána-etatistu
. ***
Pri včerajšom behu mi to celé docvaklo. Hľadal som
argumenty a pritom som zabudol na zásadný fakt. Zamotaný
v zdôvodňovaniach, prečo práva zvierat áno, či prečo práva zvierat nie,
som úplne prehliadol základnú podstatu. Etický vegán (ak ho zaujíma model
usporiadania spoločnosti) nemôže byť ne-libertarián. Akýkoľvek iný model usporiadania
spoločnosti je v priamom rozpore. (s výnimkou dobrovoľne zdieľajúcej
spoločnosti-ale to je vlastne anarcho-kapitalizmus).
Filozofiou etického vegána je totiž neakceptovanie
násilia používaného na zvieratách a zároveň neuznávanie medzidruhových
rozdielov. A toto je práve podstata, ktorá ho automaticky zahrnie do
skupiny libertariánov. Ak by sa bránil žije v rozpore svojich dvoch zásad.
Systém štátu totiž používa násilie aby ochránil
bezmocných. Nie tu nejde o to, že by som bol proti samotnej ochrane. Tiež
si myslím, že by mala byť ochrana slabších a bezbranných morálnou
povinnosťou človeka, ale nie zákonnou. A nejde mi ani o fakt
samotného zásahu proti neprávosti. To násilie sa deje inde.
Politik navrhne zákon, ten zákon ide do parlamentu (či
senátu, či ako sa tomu hovorí), tam sedí ďalšia skupina politikov, ktorá tento
zákon má schváliť a aj ho schváli. Potom je tu polícia, či súdnictvo,
ktoré porušenie tohto zákona postihujú, ďalej nejaké kontrolné orgány, ktoré sa
kontrolou plnenia tohto zákona zaoberajú.
A všetky tieto náklady sú hradené z daní teda
nie z dobrovoľných príspevkov ľudí.
Dane sú agresívne násilie, je to výsledok práce človeka,
ktorý mu je násilne odoberaný (v prvom momente asi nie, ale ak by som
nezaplatil tak k násiliu skôr, či neskôr príde). Ak by to tak nebolo, teda
ak by niekto namietol, že nejde o násilie potom nič nebráni politikom
zrušiť daňové zákony a prijať princíp dobrovoľne platených príspevkov do
štátu. Až potom by sme zbadali, či dane pokladajú ľudia za korektný príspevok
do štátu, z ktorého potom využívajú služby, alebo nie.
Lenže vegán je proti násiliu a proti druhovým
rozdielom, človeka nevynímajúc.
Petícia za zákaz cirkusov je vlastne petícia, ktorá ide
cestou štátneho zákazu a všetky náklady budú hradené z daní.
Jedná sa teda o snahu zachrániť nevinné obete
násilia tým, že využívame prostriedky získané od nevinných obetí násilia.
A to je zásadný rozpor.
Preto je etický vegán-etatista niekto ako človek
z toho trápneho vtipu:
„Nenávidím dve veci, rasizmus a černochov.“
„Nenávidím dve veci, rasizmus a černochov.“
Pozn 1: áno, aj ja cítim drobnú nespravodlivosť, ale
naozaj je to tak. libertarián nemusí byť vegán, lebo sa to neprieči jeho
životnej filozofii, ale vegán musí byť libertarián, lebo všetky ostatné modely
organizácie života spoločnosti sú v zásadnom antagonizme
*etický vegán je človek, ktorý nekonzumuje ani nepoužíva
živočíšne produkty z dôvodu presvedčenia. Dôvod zdravia môže, ale nemusí
byť prítomný
** karnizmus je
mladý pojem a označuje spôsob stravovania, v ktorom sa používajú
produkty zo zvierat, či je to mäso, alebo mlieko
*** etatista je človek, ktorý uznáva štát, resp. uznáva jeho
úlohu v spoločnosti
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára