Hyeny:
Respirátor, ktorý pred polrokom, v dobe pred
ohrozením nakazenia sa vírusom COVID-19 cez respiračné cesty, stál na e-shopoch
približne 1,6€ dnes jedna lekáreň (nazvime ju XYZ) ponúka na svojich
e-shopoch za 60€ za kus.
Reakcie ľudí na sociálnych sieťach nedali na seba dlho
čakať. Okrem urážok a nadávok, im tí jemnejší ľudia odporúčali
psychiatriu, tí tvrdší basu a tí najspravodlivejší (a väčšinou anonymní)
pomalé horenie v pekle a guľku do čela. Nadávali im do svíň, ktoré
využívajú nešťastie na vlastné obohacovanie.
Zastavme však na chvíľu emócie a poďme sa na to
pozrieť racionálne.
1. Primárny záujem majiteľov lekárne XYZ je zarobiť na
tovare, ktorého je na trhu nedostatok. Je to úplne štandardný postup a sme
s ním konfrontovaní dennodenne a aj spred roka 1989 to bolo úplne
bežné. Keďže ceny sa v tomto období určovali centrálne a jednotne,
zarábanie na nedostatkovom tovare sa nediali cez cenu, ale cez úplatky. Nebrali
sme to vtedy ako priživovanie sa na niečom nešťastí, skôr naopak, hrdili sme
sa, ako stačí dať vedúcemu v elektre 500 korún, aby nám odložil farebný TV
za 6000 a ešte sme mu boli aj vďační.
To, že sa v tomto prípade jedná o niečo, čo chráni
zdravie občanov, je sekundárne. Primárne je to produkt, ktorého je na trhu
nedostatok, dôvod prečo tento nedostatok vznikol je pre tvorbu cien úplne
irelevantný. Majiteľ lekárne teda nezarába na cudzom nešťastí, ale na
nedostatkovom tovare. A to nie je nemorálne. Ak sa Vám zdá nemorálna výška
prirážky je to iba subjektívny posudok, ktorý nie je možné oprieť o žiadny
exaktný výpočet, pretože nik nie je schopný objektívne určiť čo je a čo
nie je primerané.
2. Ceny sú najdôležitejším barometrom na trhu. Informujú
o vzácnosti a úžitkovej hodnote statku. Ak je niečoho nedostatok,
a zároveň vysoká úžitkovosť pre jednotlivca ceny stúpajú, ak je niečoho
prebytok, alebo ak je úžitkovosť daného statku nižšia ceny klesajú. Ceny sú
informácie, ktoré dostáva spotrebiteľ o tom, v akom pomere je
dostupnosť, vzácnosť a úžitkovosť daného statku na trhu. Cena na trhu za
určitý statok určuje aj následné správanie sa spotrebiteľa k tomuto statku.
Ak je niečo za „šupu“ tak sa tak k tomu aj správame. Isto si ešte viacerí
pamätáte na slová našich mám: „Čo s tým robíš?! Vieš koľko to stálo?!“.
Teda vyššia cena má za dôsledok naše šetrnejšie správanie sa k tomuto statku
a menej nákupov do zásoby, čím zostáva viac statku pre ostatných.
Zároveň vyššie ceny, ktoré upozorňujú na nedostatok
daného statku informujú aj potencionálnych poskytovateľov tohto statku o tom,
že na danom statku sa dá dobre zarobiť. To má za následok krátkodobú a okamžitú
reakciu výrobcu na prestavenie výroby.
Zrozumiteľnejšie (tento prípad): Výrobca, ktorý šije plienky,
alebo utierky si uvedomí, že vznikol krátkodobý, ale za to výrazný dopyt po respiračných
rúškach. Keďže cena na trhu mu umožní zvýšiť svoje marže, prestaví výrobu a dočasne
začne na trh dodávať rúška za vyššiu maržu než keby dodával plienky. Zrejme
ďalej netreba vysvetľovať čo sa deje s cenou produktu na trhu ak jeho vzácnosť
klesá a dostupnosť stúpa.
3. Arbitrárny zásah štátu vo forme určenia zákonom
povolenej maximálnej predajnej ceny, alebo kriminalizovanie takzvaných
špekulantov, ničí informačnú úlohu cien na trhu. A nielen to, zároveň
nemotivuje výrobcov k prestaveniu výroby z ekonomických dôvodov. Veľká
vďaka tým, ktorí výrobu prestavia aj keď je to neekonomické, pretože ich
motivácie sú iné ako zarobiť viac peňazí. (ale nemajte strach, aj motivácie
týchto ľudí sú sebecké, iba z iného súdka). Ak sa cena nezvyšuje, lebo sa
zvyšovať nesmie, nepridávajú sa žiadni výrobcovia ani takzvaní špekulanti. Nedostatok daného statku je potom oveľa dlhodobejší.
4. Toto je veľmi poučná doba. Teda pre mňa určite. Ešte
viac, ako inokedy som si uvedomil zhubný vplyv štátnych licencií a zákonov na voľný trh.
Koľko žien v domácnosti, ktoré majú doma šijací stroj a blízko k šitiu
by vedelo takéto rúška šiť a predávať cez Internet a koľko z nich
to spraví vedomé si zákonných postihov, keďže na to nemajú živnosť a ani nie
sú zaregistrované na daňovom úrade. Koľko z nich sa radšej vykašle na to,
poskytnúť trhu rúška z vlastnej dielne len preto, aby sa nemuseli ťahať za
prsty s daňovým úradom.
A vedomý si tejto situácie som sa vžil (aj keď iba
nakrátko a ťažko) do kože na smrť chorého človeka, ktorý zistí, že firma
Bayer vyvinula liek na jeho chorobu. A keď požiada o jeho podanie dostane
informáciu, že sa ešte liek netestoval a nesplnil všetky licenčné kritéria
definované štátom. Na to tento pacient povie, že je mu to jedno, lebo má pred
sebou už len týždne života a odpoveďou mu bude, že sa to nesmie, lebo čo
keby ho ten liek zabil. Lenže on už je „mŕtvy“ a ten liek ho buď zachráni,
alebo o týždeň skôr zabije. To sa ale nesmie, lebo štátny zákon to
zakazuje.
Tak kto je väčšia
hyena? Ten, kto si síce pýta „nehoráznu“ sumu, ale produkt poskytne, alebo ten,
čo ho poskytnúť, aj za akúkoľvek cenu, zakáže?
Pozn1. : včera 14.3. večer stálo v jednom nemenovanom
e-shope rúško 19,8€, dnes 15.3. to isté rúško stojí 11,9€.... Zajtra jeho cena
bude presne odrážať jeho dostupnosť, vzácnosť a úžitkovosť.
Pozn2: Nemám ani šajn kam dá zvýšenú maržu majiteľ
lekárne XYZ. Možno si ju nechá a kúpi si novú motorku, ale možno ňou, ako
rizikovým príplatkom, odmení lekárničky ako prejav vďaky, že neprestali pracovať
ani pri zvýšenom riziku. Ktovie?
Plašiči:
Poznámka pre študentov Univerzity vedomého života: Pojem „pravda“
a „pravdivý“ budem pre účely tejto úvahy používať vo všeobecnom význame.
V súvislosti s nebezpečenstvom plynúcim z COVID-19
som zachytil niekoľko podnetov (zatiaľ iba vo forme hrozby na sociálnych
sieťach) na stránky, ktoré uverejňujú negatívne správy ohľadom trestného činu
šírenia poplašnej správy.
Tak sem najprv nakopírujem znenie &361 Trestného
zákona:
§ 361
(1) Kto úmyselne spôsobí nebezpečenstvo vážneho znepokojenia
aspoň časti obyvateľstva nejakého miesta tým, že rozširuje poplašnú správu,
ktorá je nepravdivá, alebo sa dopustí iného obdobného konania spôsobilého
vyvolať také nebezpečenstvo, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
Pravdivou správou sa zaoberať nebudem, pretože tá trestná
nie je a nebudem sa zaoberať ani tým, ako sa dokazuje, pravdivosť, či
nepravdivosť takejto správy (obzvlášť v prípade a situácii, ktorej
sme dnes svedkami). Je totiž ľahké preveriť, či je správa, ktorá hovorí o tom,
že na našej hranici stoja nemecké vojská s cieľom zajtra zaútočiť pravdivá
a ľahko sa teda určuje jej relevancia. Ale preveriť pravdivosť správy, že
na koronavírus zahynie 10.000 ľudí na Slovensku, že nemocnice nie sú pripravené na možný pretlak pacientov,
alebo že je nedostatok ventilátorov a lôžok, je dopredu takmer nemožné,
lebo nik nevie, aké dôsledky sa v budúcnosti vyskytnú. Keďže dopredu nevieme
určiť, či sa jedná o správu pravdivú, alebo nepravdivú, musíme
predpokladať jej pravdivosť, ergo jej šírenie nie je protizákonné. Daný
paragraf sa na ňu nevzťahuje.
Zameriam sa teda iba na správy nepravdivé, kde je ich pravdivosť,
či nepravdivosť overiteľná. Aj keď po procese, ktorý je tak náročný, že sa mi
ním, ako spotrebiteľovi informácie, nechce prejsť.
1. Buď teda tejto správe verím, alebo neverím. Ak jej neverím,
nie je o čom, jednoducho si ju prečítam a zabudnem.
Ak jej verím, môžem prepadnúť znepokojeniu,
trudnomyseľnosti, depresii, alebo naopak, môže ma to motivovať k nejakému čin.
Poviem si „Kurník, toto mi vôbec nenapadlo. Môžem učiniť
nejaké opatrenia, aby som zamedzil aj tejto možnosti.“
Ak teda existuje človek, ktorý reaguje práve zvýšenou
aktivitou (a takých je minimálne toľko koľko je trudnomyseľných) potom je zákon
zakazujúci šírenie takejto správy zákonom, ktorý zatvára informačný kanál
potrebný pre tohto aktívneho človeka. Teda kvôli ochrane depresívnych jedincov
odmietame poskytnúť informáciu aktívnym jedincom. V tomto prípade je pravdivosti,
či nepravdivosti danej informácie irelevantná.
2. Reakcia na akúkoľvek správu, ktorú komukoľvek poviem nie
je závislá na mne, ale na príjemcovi.
Ak si prečíta tú istú správu viac ľudí, niektorí sa zasmejú,
iní si ju ani nevšimnú a mávnu nad ňou rukou, niektorí prepadnú depresii.
Tak aká je to správa? Vyvolávajúca smiech, alebo depresiu? Keď som bol dieťa,
mal som spolužiaka, ktorý nemohol pozerať rozprávku Tom a Jerry, lebo mu
bolo myšky ľúto a vždy sa rozplakal. Je teda správne tvorcu zavrieť do basy?
Zrejme áno.
3. Celkom ma tento zákon zaujal aj z pohľadu toho, ako
sa určuje na akú skupinu daná správa pôsobila negatívne. Predstavujem si to
tak, že niekto musí prokurátorovi oznámiť pisateľa správy a ten potom musí
doniesť na súd istý (zákonom určený) počet ľudí, ktorí budú na súde vypovedať v zmysle,
že táto správa v nich spôsobila depresie. Bez tých ľudí nie je možné
niekoho obviniť, lebo nenaplnil skutkovú podstatu trestného činu, lebo prokurátor
nemôže určiť, či spôsobil znepokojenie časti obyvateľstva, lebo jeden udavač zrejme „časť“ obyvateľstva nie je. (o tom, že nie je definovaný pojem „časť“ nemám v pláne písať).
4. Píše sa rok 1953. Je dvadsiateho mája. V nezávislých
novinách sa objaví článok o plánovanej mene peňazí k 1.6. Orgány
činné v trestnom konaní obvinia noviny zo šírenia poplašnej správy a zakážu
im vydávať ďalšie informácie. 1.6.1953 príde drvivá väčšina obyvateľov ČSR o svoje
celoživotné úspory a stanú sa obete krádeže, na akú by súkromný zločinec musel
kradnúť desať generácii. (áno, takto efektívny je štát v zlodejinách).
Zákon o zákaze a trestnosti šírenia poplašnej
správy je zákon chrániaci štátne úrady pred reakciou ľudí, ktorí by sa na základe
tejto informácie mohli správať tak, ako sa štátnym orgánom nepáči. To je hlavný
dôvod tohto zákona....
Toľko malá exkurzia do oblasti iného uhla pohľadu...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára