Etatista je človek, ktorý verí v štát a v jeho
schopnosť riešiť spoločenské problémy. https://sk.wikipedia.org/wiki/Etatizmus
Ja sa za etatistu nepokladám a často sa mi stávalo,
že som prišiel s nimi do konfrontačnej diskusie a nedokázal som
pochopiť, ako môžu odolávať môjmu vysvetľovaniu, ktoré sa mne javilo absolútne
logické a racionálne.
Potom som sa prihlásil do Univerzity vedomého života a o štúdiu
v nej som napísal aj článok na tomto blogu https://yoss1969.blogspot.com/2018/06/studoval-som-rozpoznavaci-rocnik.html
Neskôr som počas svojich behov, o ktorých som tiež
písal, rozmýšľal nad rôznymi argumentami voči etatistom. Logickými,
konzistentnými, jasnými a presnými. Teda aspoň mne sa tak javili.
Avšak vôbec som nezobral do úvahy všetky tie poznatky
získané počas štúdia a stále som ich vnímal oddelene. Doplo mi to až
nedávno a dozrelo to do takého stavu, aby som o tom napísal kratučký
článok.
Medzi inými vedomosťami som sa počas štúdia v Univerzite
naučil aj to, že každý človek má svoju hodnotu, že zručnosti síce môžeme mať
každý iné, ale hodnotu máme rovnakú. Že všetko, čo sa mi v živote deje sa
deje v môj prospech a že na svojej ceste životom stretávam iba
priateľov a učiteľov. Samozrejme, že sa jedná o rôzne úlohy, jeden
človek môže byť pre mňa dnes o pol deviatej učiteľom
a o desiatej už priateľom (vhodnejší pojem by možno bol „rôzne role“).
Ten, kto ma podporuje v mojej ceste je môj priateľ, ten, kto ma znervózňuje,
nasiera, teší, rozplače, či rozosmeje je mojim učiteľom.
Absolútne zdravý človek s absolútne zdravou dušou by
mal byť človek bez emócii. Pokaľ sa nás nejaká emócia dotkne a je jedno či
v zmysel radosti, potešenia, dojatia, nahnevania, či priam zúrivosti, znamená,
že sa dotkla nášho dávneho zranenia a vďaka emócii dokážeme to zranenie
nájsť a potom vyliečiť. A danú emóciu viac nezažiť.
Ale nie o tom som chcel.
Jednoducho chápem, a verím tomu, že svoj život si
riadime sami podľa toho, koľko si toho uvedomujeme a v akom stave je
naša duša. Všetko, čo sa mi deje je pre mňa rébus, ktorý musím vyriešiť v sebe,
lebo inak sa mi tá situácia bude stále vracať. Nech sa mi čokoľvek stane vždy
rozmýšľam nad tým, čo mám vo svojom živote zmeniť ja, aby sa mi tá situácia neopakovala.
Niekto tie situácie volá Bohom, Vesmírom, Osudom. Pripisuje
Bohu, Vesmíru, Osudu schopnosť rozhodovať za nás, substituuje ním našu slobodnú
vôľu a prisudzuje mu úlohu sudcu, či projektanta sveta, v ktorom sme
my iba jeho hračky. To by ešte nebolo úplne od veci, horšie je na tom to, že
situácie, ktoré nás stretávajú pripisujú vôli tej entity, v ktorú veria a nechávajú
tú situáciu uplynúť bez akejkoľvek snahy tej situácii porozumieť. To čím nás „Boh
navštevuje“ berieme iba ako rozmar vyššej entity bez hlbšieho zmyslu, hľadáme útechu
v nezmyselných vetách ako napr. „Koho pán Boh miluje, toho krížom navštevuje“
akoby bolo utrpenie cieľom života. Ak ale veríme v nejaký Boží plán,
všetky situácie, ktoré nás stretnú, všetci ľudia, ktorých nám Osud stavia do
cesty, by sme mali využiť na to, aby sme porozumeli ako máme svoj život žiť,
aby sme boli šťastní a nie aby sme
žili život v utrpení. To však nie je funkcia náboženstva.
Ja teda verím, že všetko, čo sa mi deje, že všetci ľudia,
ktorých stretávam, majú pre mňa dôležitý, priam zásadný význam k tomu, aby
som rozšifroval ako mám svoj život zmeniť aby som bol šťastný.
Veriaci ľudia veria v entitu, ktorá riadi ich život
a podľa toho čo sa im deje, berú všetky nové situácie ako Boží zásah bez
potreby reagovať. Stačí to prijať, treba byť bohabojný, iba vtedy sa zapáčite
svojmu pánovi. A ak sa budete dostatočne dlho a úprimne modliť, on
vyrieši všetky Vaše problémy bez toho, aby ste čo len pohli prstom.
A toto je presne status etatistu. Jeho viera v štát,
v entitu, ktorá všetko vie, ktorá vie rozhodovať o jeho svetskom
živote o jeho potrebách o tom, čo by mal spraviť, či nespraviť o tom,
čo sa môže a čo nie, čo je zakázané a čo povolené. Nie jednotlivec,
svojim rozumom, posudkom výberom, ale štát, ako najvyššia entita rozhodovania.
Štátu treba odovzdať všetky svoje právomoci, lebo iba a len on sa postará o môj
dobrý život. A to, čo je v náboženstve modlitba je v štáte platenie
daní.
Boh, Osud, Vesmír sa postará o môj duchovný život a štát
o môj svetský život. Mám entity, v ktoré verím, ktoré zbožňujem o rozhodnutiach
ktorých nepolemizujem maximálne si môžem vybrať vieru v náboženstvo, či politika
vo voľbách.
Tak, ako sa snažia rôzne náboženstvá voči sebe viesť
vojnu (nikdy ju nevedú predstavitelia náboženstva, vždy len jeho ovečky) aby nakoniec
bola v známom svete jediná viera, lebo tá je správna, tak vedú vojnu
etatisti voči voľnomyšlienkarom a broja za to, aby každý rešpektoval toho
jediného Boha, ktorého volajú štát. Ak v neho veria oni, predsa je jasné,
že v neho musia veriť aj ostatní. A kto v neho veriť nechce a svoju
nevieru chce aj prejaviť je ihneď kriminalizovaný a ako v stredoveku upálený.
Nie samozrejme na hranici, teraz na to už majú predstavitelia náboženstva
sofistikovanejšie tresty. Principiálne sa však jedná zas a znovu iba o „upálenie“...
Chápem etatistov. Tak silno veria v štát a jeho
schopnosti, že nepripúšťajú žiadnu inú možnosť, žiadnu inú formu presne tak,
ako žiadnu inú vieru nepripúšťajú ani veriaci v „rôznych Bohov“.
„Nepáči sa ti naša viera? Tak sa odsťahuj niekam, kde sú
rovnako veriaci ako ty.“
„Boh predsa prijal nejaké pravidlá a tie sa musia dodržiavať
aj keby si nechcel. Jednoducho musíš.“
„Počul si čo povedal pán? Je to prikázanie a ak ho
nesplníš príde trest.“
„Počul si niekedy o spoločnosti, kde nebolo žiadne
(čo ako primitívne) náboženstvo?“
Prečo mi to tak hrozne pripomína vety zástancov štátu
voči niekomu, kto štátu neverí?
Ale tak, ako prijať fakt, že za svoj Osud zodpovedám sám
a sám ho viem aj riadiť je treba prijať aj fakt, že za svoje životy
zodpovedáme sami. Že tak, ako nejestvuje nik, kto by nás mal riadiť na našej
ceste životom tak by nemal ani jestvovať ten, kto nám bude prikazovať či zakazovať
ako si máme svoj život zariadiť.
Je to jednoduché: Ak sme šťastní, kráčame po svojej ceste
v súlade so zámerom Vesmíru (alebo ako chcete nazvať vyššiu entitu). Ak šťastní
nie sme, nejdeme po svojej ceste a je jedno, čo daná entita, ktorej veríme
a ktorej pokyn plníme, hovorí.
Sme slobodní jedinci s právom na omyly a s právom
rozhodnúť sa po ktorej ceste sa vydáme.
Súčasný etatista totiž chápe myšlienku ľudskej
spoločnosti presne tak, ako veriaci v náboženstvo chápe podstatu úlohy „Božieho
zámeru“. Kto sa nevydá jeho cestou bude k tomu násilné prinútený, lebo
pravdu má ten, ktorému som uveril, že je vykladač myšlienok. A ak mu verím
ja, musia mu veriť aj ostatní.
Nechápu, že nik taký ako vykladač zámeru nejestvuje.
Nechápu, že nik taký ako vykladač zámeru nejestvuje.
Pochopenie a porozumenie tomu, že každý
jednotlivec má svoju cestu, ktorá sa dobrovoľne zlieva v ľudskú spolupatričnosť
je prvým krokom k tvorbe Slobodnej spoločnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára