Dajme tomu, pre predstavenie a namodelovanie si
situácie pre potreby tejto úvahy, že existuje jedinec, ktorý si najme vraha,
zaplatí mu aby niekoho zabil a predpokladajme, že tento nájomný vrah svoj
čin vykoná aj dokoná. Otázke viny, či neviny som sa venoval
v prechádzajúcej úvahe na mojom blogu https://yoss1969.blogspot.com/2019/12/objednavatel-vrazdy-najomny-vrah.html
Preto si dovolím viac o tom nepísať. Cieľom tohto článku
je poukázať na zásadný rozdiel medzi nazeraním
na trest v spoločnosti tak, ako ju poznáme dnes a v spoločnosti slobodnej,
v anarcho-kapitalizme.
Trest, reakcia v súčasnej spoločnosti:
Tak ako je samotná vražda trestným činom podľa zákona so
svojou sadzbou trestu, tak je v dnešnom právnom poriadku trestným činom aj
objednanie vraždy (zvyčajne sa jedná o paragraf „úkladnej vraždy“, či
trestného činu vraždy v štádiu prípravy ). Za objednanie vraždy hrozí
trestný postih vo forme odňatia slobody so stanovenými rokmi daného
trestu.
Dôsledky: Štát na daniach zoberie každému produktívnemu jedincovi
67% z hodnoty jeho práce. Teda z každého eura si zoberie 67
eurocentov. Inak povedané z každej
tisícky, ktorú má zamestnávateľ pre
pracovníka pripravenú, môže pracovník na zlepšenie svojej situácie podľa
vlastného uváženia použiť iba 330€. Čo to znamená? Peniaze už štát má. Ako ich
použije je vlastne jedno, lebo často ich použije tak, ako by ich daňový poplatník nepoužil. Okrídlená veta hovorí:
Štát môže použiť prostriedky vybrané na daniach iba dvoma spôsobmi:
-tak, ako by ich použil aj daňový poplatník, v tom prípade je štát iba zbytočný a drahý prostredník
-tak, ako by ich daňový poplatník nepoužil, potom je štát iba zlodej, ktorý znemožňuje človeku plniť si vlastné preferencie.
Štát môže použiť prostriedky vybrané na daniach iba dvoma spôsobmi:
-tak, ako by ich použil aj daňový poplatník, v tom prípade je štát iba zbytočný a drahý prostredník
-tak, ako by ich daňový poplatník nepoužil, potom je štát iba zlodej, ktorý znemožňuje človeku plniť si vlastné preferencie.
Teda či z nich postaví nový chodník, alebo kultúrny
dom, alebo nové národné tenisové centrum, alebo ich dá na prevádzku väzenia je
jedno, lebo daňový poplatník prostriedky už nemá, teda nemôže nijako meniť priority či zasahovať do rozdeľovania. Alokácia prostriedkov štátu sa deje úplne bez ekonomickej kalkulácie, pretože úradník nemá ani šajn, kam by svoje prostriedky dali konkrétni ľudia keby im ich štát nezobral (čím by vyjadrovali svoje preferencie), teda nevie ani zhodnotiť efektivitu ich použitia.
Prečo je to tak zásadné? No preto, že odpoveď na otázku
či má ísť objednávateľ vraždy do väzenia na náklady daňového poplatníka je
čisto v oblasti emócie. Rozhodovanie jednotlivca-platcu dane- je úplne
oprostené od ekonomickej kalkulácie, ktorá je jedným z absolútne zásadných
parametrov rozhodovania jedinca.
Dať do basy objednávateľa vraždy? Jednoznačne áno,
pretože sa mi to nepáči. A nestojí ma to navyše ani cent... a ani
cent sa mi nevráti na účet, ak by som bol proti.
Inak povedané: Na náklady za aplikáciu Vášho morálneho
rebríčka sa skladajú aj tí, ktorí majú hodnotový rebríček postavený inak
a bez donucovacieho násilia by na tieto náklady neprispeli.
Anarcho-kapitalizmus: Jediným prípustným trestom činu bez
obete je tzv. ostrakizácia teda vylúčenie zo spoločnosti, ignorovanie, zrušenie
interakcie. (prečo je obeť vraždy obeťou
vraha a nie objednávateľa som sa zaberal práve v spomenutom článku).
Ostrakizovať môžem človeka, ktorého chcem. Je to na mojom
rozhodnutí, ale musím rátať s reakciou spoločnosti, či
s konzekvenciami ktoré sú spojené s mojim rozhodnutím. Napr. ak sa
rozhodnem ostrakizovať suseda, nemusím ho zdraviť, nemusím sa s ním rozprávať,
keď mu horí dom nemusím mu pomáhať, keď nie je doma a ja vidím, ako mu
niekto vykráda dom, iba otočím hlavou atď... Zároveň však musím rátať
s tým, že aj ja budem mať nejaké nevýhody z daného stavu, že aj ja sa
musím pripraviť na nejakú ujmu, ktorú dopredu nedokážem presne zadefinovať.
Viem ju iba, aj to nepresne, odhadnúť. Rozdiel oproti súčasnému stavu je
v tom, že za svoju ostrakizáciu ponesiem zároveň súvisiace náklady ja a presne
o to ide! To je ten zásadný rozdiel.
Predstavme si teda, že objednávateľ vraždy je miestny
výrobca chladničiek. Ak sa dozviem o tom, že si objednal dokonanú vraždu
svojej manželky a ak sa táto informácia stane verejne známou, okolitá
spoločnosť môže reagovať ostrakizáciou.
Jeho zamestnanci môžu dať hromadnú výpoveď, lebo jeho čin
sa nezhoduje s ich morálkou. Aj keby sa mu podarilo zamestnať iných ľudí, spotrebitelia
jeho výrobky nebudú kupovať. Ostrakizovaný majiteľ fabriky samozrejme môže
presunúť výrobu inam a cieľovú skupinu spotrebiteľov vyhľadať inde, ale
vždy sa bude jednať o dodatočné
náklady a nevýhodnejší trh. Ak by to bol trh výhodnejší presťahoval by sa
aj bez ostrakizácie. Navyše nikdy nebude vedieť, či po postavení fabriky niekde
mimo pôvodného územia nepríde nejaký jeho bývalý zamestnanec, alebo spotrebiteľ
do nového pôsobiska a zničí mu obchod aj tam tým, že bude nových
spotrebiteľov informovať o jeho zločine. Ako bude riešiť voľný trh
všeobecnú informovanosť o určitých prehreškoch by bolo iba nepodarenou
špekuláciou. Ale môže to byť napríklad tak, ako sú dnes hodnotené produkty.
Zákazníci by nepísali iba recenzie na produkt ale aj na majiteľa fabriky. Investícia
na presťahovanie výroby a zmenu spotrebiteľského územia je teda veľmi
vysoká, nevýhodná a neistá. Daný človek je potrestaný ostrakizáciou.
Ostrakizovať sa dá ale aj naopak. Nemusí to byť
odmietanie jeho výrobku, môže to byť odmietanie poskytnutia služby. Je jedno
v akom vzťahu príde k ignorovaniu „vinníka“. Či je ignorovanie vo
vzťahu dodávateľ-spotrebiteľ, alebo vo vzťahu spotrebiteľ dodávateľ.
Ponúkajúci-dopytujúci, alebo dopytujúci-ponúkajúci.
Toto všetko sa udiať môže, ale aj nemusí. A to
preto, že jestvuje ekonomická kalkulácia.
Ak teda vieme, že daný majiteľ fabriky na výrobu
chladničiek objednal vraždu môžeme ho ostrakizovať, ale aj nemusíme. Všetko
záleží na tom, ako je v našom rebríčku postavená nájomná vražda.
Akýkoľvek trest formou ostrakizácie totiž poškodí nielen
ostrakizovaného ale aj ostrakizujúcich
Ak som zamestnanec fabriky tak dám výpoveď ak je na mojom
rebríčku čin majiteľa fabriky nezlučiteľný s mojimi hodnotami napriek
tomu, že stratím všetky výhody zo zamestnania. Ak je ale moje pohodlie na mojom
hodnotovom rebríčku vyššie ako negatívny pocit z činu majiteľa, zostávam
v práci.
To isté ako spotrebiteľ. Ak je čin majiteľa natoľko
odsúdeniahodný, že som ochotný strpieť stratu svojho pohodlia danú tým, že jeho
výrobky sú v pomere cena-kvalita jednými z najlepších, potom jeho
výrobky budem bojkovať, priplatím si za podobný výrobok od iného výrobcu viac.
Ak majú všetky výhody z nákupu jeho výrobku pre mňa vyššiu hodnotu ako
negatíva jeho činu, ktoré zhodnotím, potom naďalej jeho výrobky kupujem. Je to
hrozne jednoduché.
A to isté ako človek ponúkajúci službu. Ak je môj
morálny rebríček nastavený tak, že má pre mňa morálny princíp vyššiu hodnotu
ako moje pohodlie, ktoré si môžem zabezpečiť zo zisku po predaji, či poskytnutí
služby tak odmietnem zarobiť tým, že prijmem platbu od „zločinca“ za obsluhu.
Ak je vidina môjho zárobku a zlepšenia si svojho pohodlia hodnotovo vyššia
ako môj morálny princíp tak ho obslúžim a prijmem platbu.
Toto je to skutočné, naozajstné vyjadrenie nášho morálneho
rebríčka. Ak svojim konaním, ktorým odsudzujeme daný čin utrpíme aj my, znamená
to, že naša morálka je zameraná viac na etiku chovania ako na materiálne
výhody. Ak naša ujma z ostrakizácie nie je pre nás akceptovateľná, znamená
to, že naše výhody sú nadradené morálnemu odsúdeniu daného činu.
V systéme daní a štátu nás náš morálny posudok
nič nestojí, preto nie je skutočným vyjadrením našich hodnôt. Náklady na
väznenie vinníka sú rozdelené na všetkých
občanov štátu a navyše štát nevráti dane v prípade, že vinníka
neodsúdi.
V systéme slobodnej spoločnosti má prejav našich
morálnych hodnôt dopad primárne na človeka, ktorý sa akokoľvek rozhodne. Naše
morálne odsúdenie má pre nás negatívne dôsledky a ak ich akceptujeme, znamená
to, že etika je pre nás viac ako materiálne výhody.
Ak nie je bojkot výrobkov daného zločinca, alebo ak nie
sú problémy s hľadaním nových zamestnancov tak výrazné, že majiteľ fabriky sa
musí presťahovať a môže zostať, je to výraz morálnych hodnôt jednotlivcov
v spoločnosti.
Neexistuje žiadny vyšší princíp, na základe ktorého by
sme vedeli porovnať rôzne rozhodnutia jedincov v spoločnosti a súdiť ich
rozhodnutie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára