Poznámka na začiatku: Úvaha počíta s prostredím laissez-faire
Je objednávateľ vraždy vinný? Mal by byť inštitucionálne
trestaný?
Medzi sympatizantmi anarchokapitalizmu (ďalej ANCAP) je
toto otázka, ktorá nie je zodpovedaná rovnako. Niektorí tvrdia, že áno. Niektorí,
že za určitých okolností a niektorí, že nie.
Všetci sa však zhodujú na tom, že pokiaľ sa bavíme o treste
v ANCAPE absolútne prípustnom – ostrakizácii – tak vždy záleží na
rozhodnutí daného jedinca, ktorý buď objednávateľa vraždy ostrakizuje, alebo
nie. (Ostrakizácia je forma „trestu“, ktorý spočíva v ignorovaní daného
človeka, prerušenie akejkoľvek interakcie, vylúčenie zo vzťahu).
Ja osobne som zástancom postoja: Nájomný vrah je vinný
vždy a objednávateľ vraždy NIE, no za určitých okolností ÁNO.
Kedy NIE a prečo:
Predpokladám, že ľudia v danej množine majú svoj rozum, svoj morálny a hodnotový rebríček. Za činy, ktoré vykonajú na základe svojho rozumu, či hodnotového rebríčka sú plne zodpovední. Teda ak je to čin, ktorý sa stretne s prijatím okolia je pochválený, ak je to čin, ktorý sa stretne s neprijatím okolia je obvinený. Jeho činy nik neriadi, akákoľvek požiadavka prejde cez filter hodnotenia daného jedinca a ten skutok vykoná, alebo nie. Je irelevantné o akú žiadosť sa jedná. Buď ju daný jedinec splní, lebo sa kryje s jeho morálnym rebríčkom, alebo ju nesplní. V tomto prípade je objednávateľ vraždy niekto, kto príde za vykonávateľom s určitou obchodnou ponukou. Vykonávateľ na základe svojej morálky zhodnotí či mu ponúkaná suma premieša jeho hodnoty, alebo ich má tak pevne stanovené, že žiadna suma ho nemôže prinútiť aby vykonal čin s ktorým nesúhlasí. Píšem teraz o vražde, ale týka sa to akejkoľvek činnosti. Či je to zrada, alebo udanie, alebo podvod. Ak za Vami príde niekto, aby ste za 50€ premiešali čakaciu listinu na magnetickú rezonanciu a Vy to spravíte, poškodili ste nejakého človeka odsunutím na iné miesto. Poškodili ste ho, ale je to rozhodnutie Vaše na základe Vášho morálneho rebríčka, kde ste prijali 50€ pričom ste niekoho poškodili (a niekomu pomohli). Áno nejde o fatálne poškodenie (Aj keď v určitých prípadoch ísť môže, napr. premiešanie poradia čakateľov na operáciu). Tento príklad som použil ako ilustráciu toho, že drvivá väčšina ľudí je ochotná za nejakú úplatu premiešať svoj hodnotový rebríček, že sa teda nejedná o nejakú zvláštnosť.
Predpokladám, že ľudia v danej množine majú svoj rozum, svoj morálny a hodnotový rebríček. Za činy, ktoré vykonajú na základe svojho rozumu, či hodnotového rebríčka sú plne zodpovední. Teda ak je to čin, ktorý sa stretne s prijatím okolia je pochválený, ak je to čin, ktorý sa stretne s neprijatím okolia je obvinený. Jeho činy nik neriadi, akákoľvek požiadavka prejde cez filter hodnotenia daného jedinca a ten skutok vykoná, alebo nie. Je irelevantné o akú žiadosť sa jedná. Buď ju daný jedinec splní, lebo sa kryje s jeho morálnym rebríčkom, alebo ju nesplní. V tomto prípade je objednávateľ vraždy niekto, kto príde za vykonávateľom s určitou obchodnou ponukou. Vykonávateľ na základe svojej morálky zhodnotí či mu ponúkaná suma premieša jeho hodnoty, alebo ich má tak pevne stanovené, že žiadna suma ho nemôže prinútiť aby vykonal čin s ktorým nesúhlasí. Píšem teraz o vražde, ale týka sa to akejkoľvek činnosti. Či je to zrada, alebo udanie, alebo podvod. Ak za Vami príde niekto, aby ste za 50€ premiešali čakaciu listinu na magnetickú rezonanciu a Vy to spravíte, poškodili ste nejakého človeka odsunutím na iné miesto. Poškodili ste ho, ale je to rozhodnutie Vaše na základe Vášho morálneho rebríčka, kde ste prijali 50€ pričom ste niekoho poškodili (a niekomu pomohli). Áno nejde o fatálne poškodenie (Aj keď v určitých prípadoch ísť môže, napr. premiešanie poradia čakateľov na operáciu). Tento príklad som použil ako ilustráciu toho, že drvivá väčšina ľudí je ochotná za nejakú úplatu premiešať svoj hodnotový rebríček, že sa teda nejedná o nejakú zvláštnosť.
(Tento príklad má ale úplne iné konzekvencie na voľnom
trhu oproti regulovanému trhu – tým sa ale zaoberať nebudem, vo vybranom
príklade sa mi jedná iba o ilustráciu toho, že premiešanie hodnôt v hodnotových
rebríčkov nie je nič špeciálne ani zvláštne, v podstate sa to deje
niekoľkokrát za deň). Rozdiel je u jednotlivcov v úrovni pri ktorej a či
vôbec je ochotný svoj rebríček premiešať. Nejde teda v princípe o nič
iné ako o obchodný vzťah. Za výhodu som ochotný niečo vo svojich hodnotách
na chvíľu zmeniť.
V morálnom rebríčku väčšiny ľudí je vražda na tak
pevnom stupienku, že iba málokto by sa na to podujal a preto je aj oveľa viac
ľudí ochotných pripustiť odsúdenie nielen vraha, ale aj objednávateľa vraždy.
Tak, ako niekto odmietne určitú sumu za to, že premieša
poradovník na rezonanciu, tak iný odmietne určitú sumu za vykonanie vraždy. A naopak.
Tak ako niekto prijme určitú sumu za premiešanie poradovníka, tak niekto iný
prijme sumu za vraždu. Hodnotenie týchto činov závisí výhradne na morálnom
rebríčku hodnotiaceho jednotlivca.
Konajúci jednotlivec je plne zodpovedný za svoje činy
bezohľadu na to, či bol jeho čin
vykonaný na základe samostatného rozhodnutia, alebo bol jeho čin kúpený. Pretože
vykonanie toho činu môže odmietnuť.
Zásadná otázka pre demokraciu: Ako môže človek, ktorý je
ochotný predať svoj morálny rebríček rozhodovať vo voľbách o smerovaní krajiny?
Kedy ÁNO a za akých okolností:
1. Donútenie: Ak objednávateľ vraždy hrozí násilím. Napríklad
pri vydieraní. Pri hrozbe, že ublíži blízkym ľuďom, ak daný čin niekto
nevykoná.
2. Manipulácia nesvojprávnych ľudí: Ľudí, ktorých mentálne
schopnosti nedosiahli úroveň, kde si je vedomý toho, čo jeho čin spôsobí.
Spravidla sa môže jednať o deti, či o mentálne chorých.
3. Spolupáchateľstvo: Keď je objednávateľ vraždy priamo
zapojený do tohto činu. Či už organizovaním, alebo poskytnutím alibi, či
poskytnutím prostriedkov na vraždu.
4. možno ešte niečo..
Všetky tieto prípady sa ale posudzujú jednotlivo. Nezávislými
súdmi, ktoré rozhodujú o miere zavinenia, úmyslu, či miere
spolupáchateľstva.
Otázka MORÁLKY:
Vyššie som sa zaoberal iba inštitucionálnymi trestami.
Teda súd, odsúdenie a väzenie. Objednávateľa vraždy môže človek ale
potrestať aj inak. Presne tak, ako sa trestá človek, ktorý týra psa, či ktorý
chodí ožratý po dedine a ruší iných ľudí, či ktorý je neslušný, vulgárny,
či neprispôsobivý. Jednoducho s ním odmietnete realizovať akúkoľvek
interakciu. Ak spoločnosť prijíma s nevôľou objednávateľa vraždy stane sa
tento jedinec spoločenským vyvrheľom a skôr či neskôr sa to prejaví priamo
na jeho živote. Tak ako je vo väzení najhorší trest samotka, tak je aj v spoločnosti
najhorší trest vydedenie. Vydedený jedinec, odvrhnutý spoločnosťou zostáva
osamote.
Ako je to v prostredí štátnych zákonov:
V štáte však nemôže na základe zákona prísť k fatálnej
ostrakizácii jedinca, lebo existuje niečo ako právo na život, sociálne dávky,
či záchranná sociálna sieť. Nie je možné a zákonné nechať človeka zomrieť
na kraji cesty, alebo v jarku pre nedostatok interakcií s okolím a aj
preto štát musí zaviesť zákony, ktoré kriminalizujú objednávateľa vraždy, či
človeka ponúkajúceho úplatok, lebo sám štát svojou reguláciou znemožnil ľuďom v spoločnosti
trestať jedincov, ktorí sa previnili proti morálke väčšiny ľudí ostrakizáciou.
Je to regulácia, ktorá sa snaží odstrániť pochybenia predchádzajúcej regulácie.
Preto štát núka náhradu, ktorá je však v mnohých ohľadoch
sporná:
Objednávateľ vraždy je kriminalizovaný. Je odsúdený a vsadený
do väzenia, lebo štátne zákony neumožňujú tohto človeka ostrakizovať s fatálnymi
následkami akými by čelil vydedenec spoločnosťou odvrhnutý. Preto je uväznený a jeho
život je zabezpečovaný prostriedkami, ktoré štát zoberie (aj) pozostalým obete.
No nie je to paradox? Životné náklady sú hradené (aj) z prostriedkov pozostalých
obete... Akoby toho nebolo dosť. Niekto si zaplatí, aby Vám nájomný vrah zabil milovanú bytosť a Vy mu
potom platíte ubytko...
Poznámka na konci:
Otázka trestu izolovaním zločinca v prostredí voľného trhu nie je predmetom tejto úvahy...
Poznámka na konci:
Otázka trestu izolovaním zločinca v prostredí voľného trhu nie je predmetom tejto úvahy...
Az na to, ze v tom odseku, kde udajne vysvetlujes - "kedy" a "preco" objednavatel nie je vinny, si nevysvetlil ani kedy, ani preco. Hovoris o moralnom rebricku vykonavatela, no nevysvetlujes, preco by "objednavatel" vinny nemal byt...
OdpovedaťOdstrániťahoj, zrejme som chybne predpokladal, že z kontextu to bude zrejmé.
OdstrániťV prvom odseku o tom píšem. Medzi objednávateľom a obeťou je ešte jeden inteligentný článok a ten posúdi, či daný čin spácha, alebo nie.
To je odpoveď aj kedy (ak je medzičlánok inteligentný a svojprávny jedinec) aj prečo (pretože je to inteligentný a svojprávny jedinec ako medzičlánok).
Ak niekto nepôsobí voči inému človeku agresívne, nemôžeme ho viniť iba za slová či obchodnú dohodu.
Napr. osobne by som ja nikdy nikoho nezavraždil na základe akejkoľvek platby. A zrejme ani Ty.
Teda v mojom prípade objednávateľ vinný nebude, lebo ja vraždu nespácham a ani o tom nikomu nepoviem (nemusím, lebo podľa druhého pravidla slobody, nie je možné nikoho nútiť robiť to, čo robiť nechce) a objednávateľ sa ani nepokúsi nájsť iného vykonávateľa. Ak by mal byť vinný ak ja vraždu spácham znamená to, že jeho vina, či nevina je závislá na mojom jednaní.
Môžeme to teda aplikovať principiálne? Že vina, či nevina nejakého subjektu je závislá na inom inteligentnom subjekte?
Ale ďakujem za reakciu. Z dvoch dôvodov:
Tento môj postoj nie je neotrasiteľný. Sám so sebou často filozofujem a nie som v tom pevne ukotvený. Hľadám iné podnety a iné príklady vedený tým istým princípom a nemôžem napísať, že by som pod váhou argumentu tento svoj názor nerevidoval.
Stále mi v tom však bráni zásadná otázka:
"Je teda človek slobodný jedinec, majúci vlastný hodnotový a morálny rebríček, za ktorý si v prípade, že podľa neho koná ponesie aj zodpovednosť? Alebo slobodné bytosti nie sme? "
Druhý dôvod:
pri odpovedi mi napadlo, že by som mohol vzhľadom na súčasné technológie doplniť bod 4 "kedy je vinný", keď tak naprogramuje robota... teda existuje medzičlánok ktorý ale nemá vlastnú morálku a ani vlastnú inteligenciu (teda aspoň zatiaľ)
ahoj a ďakujem za reakciu..
v.
(prave som si vymazal koment asi na A4 tak to bude teraz v skratenej verzii :DDD)
OdpovedaťOdstrániťnie, nebolo to zrejme, pretoze nieco, co nedava zmysel, nemoze byt zrejme. dalo sa to predpokladat, ale to neznamena, ze jeden bude predpokladat nieco, co nedava zmysel.
preco to nedava zmysel:
1) zodpovednost za "nieco" nedefinuje len, to, ci som priamim vykonavatelom niecoho a nedefinuje to ani "len" vysledok samotny. je to kombinacia. dam par prikladov: som manazer projektu, nerobim priamu exekutivu, ale vediem projekt. ak bude uspesny, som najviac zodpovedny. ak sa projekt posere, tiez som najviac zodpovedny. pritom len organizujem/motivujem ludi. priklad druhy: manzelka odisla do obchodu, mam na starosti syna. manzelka povedala, ze sa ma navecerat. ale mne je to jedno, robim si svoje a syn sa radsej hra, tak sa nenaje. som zodpovedny za to, ze sa nenajedol - naopak, ak mu poviem nech sa naje a urobi to, som zodpovedny za to, ze sa najedol a pritom ho sam nemusim nakrmit. este lepsie, poviem mu, ze ak sa naje, pustim mu telku - motivujem/uplatim ho za to, aby to, co ma byt spravene (a ja chcem, aby to bolo spravene), bolo spravene. ak vediem zle nemocnicu, mam za jej vysledky zodpovednost, opacne detto. ak som zly pedagog a ucitel, decka budu mat nahovno znamky. ak som dobry pedagog a ucitel, budu mat lepsie znamky aj ked su to problemovi studenti. lebo ich motivujem, mozem im dat priamo nejaku odmenu. to je jedno. Zhrnutie - to, ci sme za nieco zodpovedni nedefinuje samostatne len vysledok, ale aj miera zainteresovania
2) motivovat, ci dokonca priamo niekoho zaplatit za nieco, je CIN (nehovorim teraz v pravnej rovine o trestnom cine). ak niekoho motivuje aby schudol, nemozeme sa tvarit, ze za to nenesieme zodpovednost. cim viac (v nasom pripade) 3. stranu motivujeme, tym vacisa je nasa miera zodpovenosti za vysledok. myslienka nie je aktom a za myslienky naozaj nemozeme, lebo ich nevieme do velkej miery ovladat. ak myslienku vyslovime ( pokial nemame nejaku psychicku poruchu), sme zodpovedni za to, co hovorime a moralna miera zodpovednosti za nieco, co sa stane na zaklade nami vypovedanej myslienky nie je nulova. ak vsak niekoho priamo motivujeme, ak niekoho uplatime, ak spravime vsetko pre to, aby sa nieco stalo, je nasa miera (z moralneho hladiska) v urcitych pripadoch dokonca vyssia ako vina toho, kto skutok (teraz hovorim o nedefinovanom skutku) vykonal. zaplatit niekomu za vrazdu zdaleka nie je len obchodna transakcia. je jedno, v akej spolocnosti zijeme. je jedno, ci ta spolocnost najomnu vrazdu akceptuje, ci nie. miera zodpovednosti existuje aj v spolocnosti, ktora by dokonca aj vrazdu akceptovala. mohla by ju ignorovat, no nemohla by ju popierat. to je popieranie definicii, ktore sme si ako spolocnost urcili a pouzivame ich uz po tisic rocia. zodpovednost nie je vydobytok demokracie ani kapitalizmu, je to pojem, ktory vnimame odkedy vieme vnimat
OdpovedaťOdstrániť3) vravis, ze objednavatel je vinny, ak vrazdu vykonavatel vykona. uvediem priklad, kedy je to presne naopak. dajme tomu, ze najomnemu vrahovi sa obeti ulutosti a povie jej, aby sa odpratala niekde prec a uz nikdy sa neukazala v spolocnosti. objednavatelovi vykonavatel povie, ze vrazdu vykonal, zoberie za nu peniaze. telo sa nemusi najst, ved je to profik. povie, ze telo zozrali prasata. dajme tomu, ze na verejnost sa prevali to, ze objednavatel si vrazdu objednal a dajme tomu, ze medzi tym vykonavatel zomrel a teda jediny, kto vie, ze skutok sa nestal (lol), je obet, no ta je navzdy ukryta na opustenom ostrove, kde dozije zivot v pokoji a mieri. objednavatel aj spolocnost si teda myslia, ze objednavatel si objednal vrazdu a podla toho co vedia, kedze sa obet nenasla, je zrejme, ze je vinny (vinu neurcuje najdenie tela, ale dokazanie objednania). A co ak vrah vrazdu vykona, no obet to zazrakom prezije? Su zname strelne zranenia hlavy, ked obet dokaze prezit. Su zname pripady, ked clovek prezil 50 bodnych ran nozom. Clovek bude zit, mozno aj bez ujmy na zdravi, preco by teda objednavatel mal byt vinny?
OdpovedaťOdstrániťodpovd je v skratke velmi jednoducha: pretoze zaplatit niekomu za vrazdu, je priamy AKT/CIN, ktory objednavatel spravi, aby sa skutok stal. Moze mat rozne dovody, preco to sam nechce spravit. V jeho danych moznostiach a schopnostiach spravil vsetko pre to, aby obet nezila. preto je vinny. principialne - moralne mozno nie, lebo moze byt spolocnost, ktora vrazdu, ci jej objednanie akceptuje a nepovazuje za moralne zlo
neviem, preco tam mam meno 'unknown' ale asi ti doslo, ze to pise ten isty clovek :)
OdpovedaťOdstrániťok 3. ignrouj, podla teba nie je proste vinny . tak je vinny pre 1 a 2 .
OdpovedaťOdstrániťz trojky plati:
preco by teda objednavatel mal byt vinny?
odpovd je v skratke velmi jednoducha: pretoze zaplatit niekomu za vrazdu, je priamy AKT/CIN, ktory objednavatel spravi, aby sa skutok stal. Moze mat rozne dovody, preco to sam nechce spravit. V jeho danych moznostiach a schopnostiach spravil vsetko pre to, aby obet nezila. preto je vinny. principialne - moralne mozno nie, lebo moze byt spolocnost, ktora vrazdu, ci jej objednanie akceptuje a nepovazuje za moralne zlo
Bod 1:
OdpovedaťOdstrániťCitát z blogu:
"Konajúci jednotlivec je plne zodpovedný za svoje činy bezohľadu na to, či bol jeho čin vykonaný na základe samostatného rozhodnutia, alebo bol jeho čin kúpený. Pretože vykonanie toho činu môže odmietnuť."
Toto je nejasné?
Ja ale nehovorím o morálke ale o exekutíve. Je síce pravda, že ak sa projekt poserie, alebo je úspešný všetku hanu, alebo chválu zlízne manažér projektu, ale ak som za projekt stavby mostu zodpovedný ja, tak nejdem ja do basy ak sa most zrúti ale ten, čo ho tak naprojektoval, alebo postavil v rozpore s projektom. Teda priamy vykonávateľ. Manažér projektu si akurát od trhu zlízne všetok prúser a viac mu stavbu nik na zodpovednosť nedá (nasledujúci článok "Ostrakizácia.". Ergo nepôjde bručať...
Ak by žiadal od projektanta aby použil lacnejší výrobok projektant ho môže odmietnuť. Zodpovednosť za zmenu projektu nesie projektant...
(Detské príklady od Teba neakceptujem, lebo (citát):
Kedy je vinný:
2. Manipulácia nesvojprávnych ľudí: Ľudí, ktorých mentálne schopnosti nedosiahli úroveň, kde si je vedomý toho, čo jeho čin spôsobí. Spravidla sa môže jednať o deti, či o mentálne chorých.
2.
Bez ohľadu na to, čo je Tvojimi morálnymi hodnotami je kúpenie vraždy úplne normálnou obchodnou transakciou a ak si to vymeníš za kúpu auta, ktorým niekto neskôr zabije človeka ničím sa principipálne nelíši. Líši sa úmyslom, ale to nie je princíp (v zmysle fyzického úkonu). Obchodnou transakciou je zaplatiť za službu, alebo dodávku, pričom sa nikde neuvádza o aký typ služby, či tovaru má ísť.
Stále mám pocit, že si nerozumieme. Ja nehovorím o tom, že objednávateľ vraždy si Ďalej bude chodiť po meste a do kina a reštaurácií a všetci sa k nemu musia správať ako by bol nevinný. On vinný je, ale iba v závislosti na tom, ako má kto vo svojom hodnotovom rebríčku postavenú nájomnú vraždu, pretože jeho čin/AKT kúpenia vraha nemá obeť. Obeť je obeťou vraha, nie objednávateľa. Vrah je ten čo stláča spúšť.
Posúdenie činu objednávateľa je na spoločnosti a ako sa k jeho činu spoločnosť postaví. A tá má veľa možností, ako objednávateľa trestať bez toho, aby ho násilím obmedzila na slobode.
3. veď o tom píšem... :-)
dôkaz vraždy je telo. Ak sa telo nenájde, skutok sa nestal. (Samozrejme, môže súd odsúdiť človeka aj na základe nepriamych dôkazov (sused videl, ako uderil manželku, ako ju potom zabalil do koberca a odišiel autom preč, pričom privolaná polícia našla vražednú zbraň s kožou DNA manželky, krvavé ruky manžela a škrabance na jeho tvári atď... podľa mňa to ale dôkaz nie je, a to už je prúser, ktorý musí riešiť sama spoločnosť-napr film "nezvestná"...)
Ak sa vrahovi obeti uľútostí ide o podvod, pretože nesplnil svoju časť zmluvy. Zase principiálne je jedno o akú zmluvu ide. Buď k nej nemal pristúpiť, alebo ju mal splniť. Ak k nej pristúpil a nesplnil jedná sa principiálne o podvod. Či nemorálny, alebo morálny je už iba otázka na jednotlivcov v spoločnosti...
Poznáš Kantov princíp absolútnej pravdy.
Kant tvrdí, že nejaký vybraný čin je vždy absolútne zlý, alebo absolútne dobrý. Podľa neho je "klamstvo" zlé. Ak teda príde k Tebe domov vrah a spýta sa Ťa či je Tvoja manželka doma, lebo ju chce zabiť a Ty ju zaprieš napriek tomu, že doma je, jedná sa o čin "Zlý"... To je Kant, ale to len tak mimochodom... :-)
Vidíš a ja si naopak myslím, že je to otázka morálky.
Morálka súčasnej spoločnosti je nastavená tak, že objednanie vraždy je zlé. Ergo ten človek by mal byť ostzrakizovaný, keďže jeho čin nemá obeť, lebo obeť je obeťou vraha. Vrah má svoju inteligenciou a svoje hodnoty a za svoje hodnoty keďže jeho čin má obeť musí byť trestaný vo forme násilného obmedzenia slobody
Objednávateľ vraždy by ale nemal byť trestaný v zmysle obmedzenia slobody, no vzhľadom na morálku súčasnej spoločnosti bude asi zrejme trestaný ostrakizáciou. Čo je, mimochodom, trest oveľa väčší...
Super... Dík za reakciu...