Už dlhšie som sa chystal napísať úvahu na tému
„Vyššie dobro“. Tento pojem používajú v diskusiách moji oponenti často, aj
keď sa k jeho použitiu zvyčajne uchyľujú až na konci diskusie, keď sa všetky
uchopiteľné argumenty minú. Nasleduje tento, absolútne neuchopiteľný
a nedefinovateľný.
Často sa stretávam aj s tým, že je zamieňaný za
pojmy ako „spoločenské dobro“, alebo dokonca „verejné blaho“.
Podľa mojich oponentov nemôžem preferovať záujmy jednotlivca
nad spoločnosť lebo existuje aj niečo také ako je „Verejné, čí vyššie dobro“ .
Podľa môjho názoru tu však dochádza k niektorým
omylom.
Skúsim sa na ne pozrieť postupne.
1. Záujmy jednotlivca nemôžu byť nadradené záujmu
spoločnosti
Spoločnosť sa, ako je dobre známe, skladá
z jednotlivcov. Záujmy spoločnosti sú teda množinou záujmov jednotlivcov.
Spoločnosť nemá žiadny záujem, existuje iba záujem určitej skupiny ľudí v spoločnosti.
Inak povedané: Ak má 70% jednotlivcov v spoločnosti záujem postaviť ihrisko
a 30% spoločnosti postaviť kultúrny dom, rozhodnutie postaviť ihrisko nie
je plnenie záujmu spoločnosti ale plnenie záujmu 70% jej členov. Ono sa to na
prvý pohľad môže zdať ako zbytočné komplikovanie, ale ako si neskôr ukážeme
jedná sa o „newspeak“, ktorý v nás má evokovať predstavu, že záujmy spoločnosti
sú niečím zvláštne oproti záujmu jednotlivca a preto sa má jednotlivec
tomuto záujmu podriadiť.
2. Verejné blaho vs Vyššie dobro
Keď som sa viac zameral na definíciu týchto pojmov,
lepšie povedané na rozdiel medzi týmito pojmami, často som sa stretol s tým,
že ich moji spoludiskutéri považovali za ekvivalent. Nuž dobre, povedzme, je
každého vecou ako si nejaké pojmy zadefinuje. Mne to ale nepripadá logické, ja
si pod pojmom „Vyššie dobro“ predstavujem niečo ako „Force major“, ktorá nie je
závislá na vôli jednotlivca a dokonca ani na vôli množiny jednotlivcov.
Predstavujem si pod tým skôr niečo ako „Boží zásah“, resp. „Božiu vôľu“. Niečo
ako desať Božích prikázaní, či snehovú metelicu, niečo, čo by mal zvestovať
niekto „zhora“. Ale ako som napísal, v podstate mi to je jedno, dôležité je
však zadefinovať si pred rozhovorom pojmy. Pokojne budem s niekým hovoriť o ovocinárstve
ak bude volať hrušku jablkom a predtým sa na tom dohodneme.
3. Verejné blaho.
Verejné blaho teda pre účely tohto bodu nebude ekvivalent
„vyššiemu dobru“. Keď som sa pýtal na bližšiu definíciu verejného blaha dostal
som sa k odpovedi, že je to niečo, čo prospeje väčšine spoločnosti. Môj
analytický mozog sa hneď týmto vyjadrením začal zaoberať a hodil do pléna niekoľko
otázok.
Čo znamená väčšina? Je to 50%+1 človek? Znamená to teda,
že ak je v spoločnosti 101 ľudí, a 50 je za niečo a druhých 50
je za iné, tak verejné blaho bude to, k čomu sa pridá jeden človek? Otázka
verejného blaha je teda otázka na ktorú odpovedá jeden človek?
Čo s ľuďmi, ktorí sú členovia spoločnosti, ale
nemajú chuť sa nejakého hlasovania zúčastniť? Budú rátaní do spoločnosti?
Ak je verejným blahom postavenie ihriska a ja s postavením
ihriska nesúhlasím, teda nie je mojim blahom, znamená to že prestávam byť verejnosť? Z koho teda pozostáva
verejnosť? Je teda verejnosťou iba tá časť obyvateľov, ktorá súhlasila s daným
projektom? A tí čo nesúhlasili sú neverejnosť?
Mení sa zloženie verejnosti pri každom projekte na
základe toho, kto hlasuje za víťazný projekt a kto proti? Môžem byť teda v pondelok
verejnosť a v utorok neverejnosť?
4. Vyššie dobro
Predpokladám, že ten, čo použije argument „Vyššie dobro“
má napojenie na niekoho, kto určuje čo to vyššie dobro je. Ak potom uznám,
že on je napojený na vyššie dobro, poslúchnem ho, čo mu ale vkladá do rúk ohromnú
moc, pretože ak zajtra povie, že „zabíjanie modrookých“ je vyššie dobro ja
budem zabíjať, pretože som presvedčený, že on je ten, kto má napojenie na „vyššie
dobro..“
Alebo to preženiem cez filter svojho morálneho rebríčka a nespravím
to, teda uznám, že ten, čo hlása Vyššie dobro, nemá žiadne napojenie a Vyššie
dobro teda musí zvestovať niekto iný. (Alebo tých iných prestanem potrebovať)
Touto vetou sa presuniem pomaly k poslednému bodu, ktorý ale pokladám za najväčší problém tohto „argumentu“ a zároveň za najlepšiu manipulátorskú techniku. (Niečo ako Aikido, kde súper využíva Vašu energiu pre svoj prospech)
Touto vetou sa presuniem pomaly k poslednému bodu, ktorý ale pokladám za najväčší problém tohto „argumentu“ a zároveň za najlepšiu manipulátorskú techniku. (Niečo ako Aikido, kde súper využíva Vašu energiu pre svoj prospech)
5. Verejné blaho, dobro a politik
Ak sa povie verejné blaho tak v súvislosti s ním
si každý človek predstaví niečo, čo je blahom preňho. Podľa prvého bodu. To dáva
politikovi do ruky ohromnú moc. Ak sa postaví ku kecpultu a hlbokým hlasom
zahrmí „chcem Vaše dobro“, či „budem pracovať pre verejné blaho“, malo by ho
voliť všetkých 100% ľudí, ktorí mu veria. Pretože si každý pod verejným blahom
predstaví svoj rebríček hodnôt a spojí to so sľubom politika, že bude
konať všetko pre verejné blaho, inak povedané bude konať všetko v súlade s rebríčkom
hodnôt daného jedinca.
Je to úžasné. Vlastne politik plní prianie všetkých poslucháčov
bez ohľadu na to, čo si kto predstavuje.
Ak si poslucháč predstavuje, že politik by mal podporiť
rodiny, pod výkrikom „verejné blaho“ bude počuť „zvýšim rodinné prídavky“. Každý
jedinec má v sebe svoje rebríček hodnôt o ktorom je presvedčený, že
je správny, teda je presvedčený, že všetci ho majú rovnaký, lebo je najlepší.
Keby o tom presvedčený nebol, zmení ho. Ak sa spoločnosť nevyvíja smerom, ktorý je v súlade
s jeho rebríčkom vyhlási, že daný politik nepracuje pre verejné blaho. Je
to v podstate jeden z najkrajších dôkazov omylu, že spoločnosť je
nadradená jednotlivcovi.
Môžete namietať, že niekedy sa stane, že človek prijme rozhodnutie
väčšiny s tým, že uzná, že je to dobré. Je to ale iba niečo ako „deja-vu“.
Jednoducho to v rebríčku hodnôt mal vyššie, len ho dané riešenie nenapadlo,
resp. o ňom nevedel. Je to akoby ste išli s kamarátmi na pivo a zrazu
by jeden zahlásil, že akurát v kine dávajú film, ktorý ste chceli vidieť. Ak
súhlasíte, že zmeníte plány neznamená to, že pivo je na Vašom rebríčku vyššie a Vy
sa prinútite ísť do kina ale to, že film
bol vyššie ako pivo, akurát ste neboli informovaný o tejto možnosti.
Na tomto úplne fantasticky fungujú START-UP-y.
(rozdiel medzi start-up-om a hlasovaním som
vysvetlil v článku „Čo je potrebné“)
Vyššie dobro, či verejné blaho je chyták. Je to niečo, čo
by vo Vás malo vzbudiť výčitky svedomia, ak Vaše hodnoty nie sú v súlade s Vyšším
dobrom; núti Vás to cítiť sa vinný.
Je to jeden z najodpornejších argumentov, aký poznám
niečo ako „lebo zákon“. Vzbudzuje v človeku pocit, že by mal byť podriadený
spoločnosti a že jeho záujmy (ak nie sú v súlade s „vyšším dobrom“) sú
sebecké, egoistické a mal by sa za ich presadzovanie hanbiť.
Ak by sa mal ale za svoje záujmy hanbiť, prečo sa za ne
nemá hanbiť aj vtedy ak ich má aj väčšina spoločnosti?
A ak by sa ale nemal hanbiť za svoje záujmy ak sú v súlade so záujmami väčšiny, prečo by sa za ne hanbiť mal, ak v súlade s väčšinou nie sú?
A ak by sa ale nemal hanbiť za svoje záujmy ak sú v súlade so záujmami väčšiny, prečo by sa za ne hanbiť mal, ak v súlade s väčšinou nie sú?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára