„Prečo toľká nenávisť a opovrhnutie. Zdá sa mi, že
si tým akože diabolským štátom priam posadnutý. Všade ho vidíš.“
Takéto a podobné vety počúvam od svojich priateľov a spoludisuktujúcich
čím ďalej tým častejšie. Nebránim sa im. Takto ma moji priatelia vnímajú, takto
vnímajú moje názory na súčasnú spoločnosť. Nie je ale mojim zámerom vzbudzovať
nenávisť voči komukoľvek, nie je mojim zámerom nadávať na niečo a činiť niekoho
iného zodpovedného za svoj život. Ak to tak niekto cíti, mrzí ma to, ale v mojich
argumentoch nie sú emócie. Iba chladná logika. Ak to niekto cíti ako nenávisť,
alebo nadávanie vnímam to skôr tak, že úroveň emócie prisudzovaná mojim výrokom,
otázkam či postrehom je závislá na úrovni, na ktorej má môj oponent postavenú
potrebu štátu a na úrovni na akej chce počúvať to, čo hovorím.
Jediné čo sledujem pri rozhovoroch o spoločnosti je
poukázať na zvláštnosti, na ktorých štát bežne funguje, pričom u jednotlivcov
by sme to pokladali za amorálne. Nesnažím sa o nič, iba poukázať na
dvojitý meter.
Moji priatelia, ktorí so mnou diskutovať chcú používajú argumenty na podporu štátu, ktoré som počul už x-krát, a na ktorých vyvrátenie nepotrebujem žiadnu nadľudskú energiu. Stačí k tomu iba logika a hlavne chuť byť konzistentný. Tá konzistentnosť je však v drvivej väčšine prípadov neprítomná, a hrubo potláčaná.
Moji priatelia, ktorí so mnou diskutovať chcú používajú argumenty na podporu štátu, ktoré som počul už x-krát, a na ktorých vyvrátenie nepotrebujem žiadnu nadľudskú energiu. Stačí k tomu iba logika a hlavne chuť byť konzistentný. Tá konzistentnosť je však v drvivej väčšine prípadov neprítomná, a hrubo potláčaná.
Napíšem niektoré z nich a k nim svoj
komentár, snáď to niekomu pomôže...
1. Prečo nadávaš na štát, veď aj ty si štát, aj ty si občan
štátu.
Nie, ja nie som štát. Tento argument je chybný vo svojej
podstate. V demokracii mám možnosť cez voľby ovplyvňovať chod štátu, to
áno, ale ja NIE SOM štát, a nie som ani len jeho súčasťou. Ak by som bol
prísne konzistentný každý štátny zákon, ktorý ma trestá za čin, za ktorý by som
sa sám netrestal logicky popiera tento argument. Alebo inak: V Nemecku tesne
pred druhou svetovou vojnou bola nepohodlná komunita prenasledovaná, odvážaná a vyvražďovaná.
Ak by bol argument „aj ty si štát“ platný, znamenalo by to, že v danej komunite
sa nachádza najväčšie množstvo samovrahov. A to zrejme nebude pravda.
2. Dane sú potrebné. Vďaka nim tu máme veľa vecí.
Lenže, keď ja hovorím o tom, že dane sú lúpež,
nehovorím o tom, ako sú používané, ale ako sú získavané. Spôsob získavania nemá nič spoločné so spôsobom použitia. A či sa to niekomu páči, alebo
nie, dane sú získavané na základe násilia. Inak povedané: spôsob výberu daní
spĺňa charakteristiku a definíciu trestného činu lúpeže.
„(1) Kto proti inému použije násilie alebo hrozbu bezprostredného násilia v úmysle zmocniť sa cudzej veci, potrestá sa odňatím slobody na tri roky až osem rokov.“ Zákon č. 300/2005 (Trestný zákon)
„(1) Kto proti inému použije násilie alebo hrozbu bezprostredného násilia v úmysle zmocniť sa cudzej veci, potrestá sa odňatím slobody na tri roky až osem rokov.“ Zákon č. 300/2005 (Trestný zákon)
§ 188
Ak by dane neboli zrovnateľné s lúpežou, nie je
žiadny problém ich zdobrovoľniť. Naopak, ak by som pripustil, že spôsob ich
užitia súvisí so spôsobom ich výberu, musel by som na základe konzistentnosti
povedať, že ak ma lúpežník prepadne v tmavej uličke, ulúpené peniaze
použije na svoju spotrebu (bývanie, stravovanie, oblečenie, dovolenku, teda
presne na to, na čo ich použije aj politik) a ostatné peniaze dá na
charitu, že je teda táto lúpež v poriadku. Nuž toto si ja nemyslím.
3. Štát chráni národné záujmy a národnú kultúru.
Ups, myslím si, že rovnakým Slovákom môžem byť na
Slovensku aj v Zaire. Na druhej strane ak by to aj bola pravda, že ochrana
národa sa deje iba v štáte, otázkou zostáva, či nám ochrana národa stojí
za všetky štátne príkoria. A vlastne ani nehovorím o tom, že nie
každý musí považovať národnú hrdosť za hodnotu, ktorá sa nachádza v jeho rebríčku
hodnôt.
4. Ale veď štát spravil aj veľa dobrého, práve z tých
daní, ktoré ti akože ukradol.
To áno, sám som príjemne prekvapený, že okolo Nitry je už
pekná cyklotrasa. Ale zabúdame na jednu vec. Podstatnú, zásadnú. Ja som spokojný,
že cyklotrasa je hotová preto, lebo rád bicyklujem a teším sa, že už môžem
ísť niekam bezpečne. Lenže niekto nebicykluje rád, niekto rád hrá petang, on by
bol oveľa radšej, keby sa za dane vybudovalo petangové ihrisko a najlepšie
dve na Chrenovej, tri na Klokočine a päť v parku. Ale to zas ja
nechcem a považoval by som to za plytvanie. V podstate nejestvuje
spôsob ako určiť, ktoré investície (z daní) do čoho sú potrebnejšie a ktoré nie. A to
ani všeľudovým hlasovaním a ani vtedy, keby boli referendá, či voľby
povinné. Nejestvujú totiž dobré a zlé zákony, alebo dobré a zlé štátne,
či mestské investície. Iba zákony, či investície, ktoré sa mi páčia teda sú v súlade
s mojim hodnotovým rebríčkom, alebo nepáčia, teda nie sú v mojom hodnotovom
rebríčku, alebo sú niekde na jeho spodku. A keďže nie je možné určiť ktorý
hodnotový rebríček je správny, nikdy ani nebudeme vedieť určiť, ktorá mestská,
či štátna investícia je dobrá, či zlá.
Navyše tú máme stále dilemu jedného nezbedníka, ktorý sa volal
Frederic Bastiat a ten formuloval nasledovnú vetu:
„Nikdy nebudeme vedieť určiť efektivitu štátom vynaložených
prostriedkov, lebo nám vždy bude pre tento súd chýbať jeden zásadný parameter.
Ako by svoje prostriedky použili ľudia, keby im ich štát neukradol.“
5. Štát potrebujeme pre zákony, ktoré sú prínosné. Napríklad
pre ochranu životného prostredia, pre zákaz týrania zvierat a tak.
Ó áno, ale potom buďme konzistentní a akceptujme štátne
zákony aj keď sa nám nepáčia, ale páčia sa ostatným. Nie je tak dávno, čo
aktivisti z „269“ blahorečili štátu, že zakázal divé zvieratá v cirkusoch.
Tá istá aktivita „269“ však ani nie o tri týždne vyjadrovala rozhorčenie nad
tým, že ten istý štát uvažuje o zákaze používať názvy potravín, ktoré sa
používajú v súvislosti s mäsovými výrobkami na vegánskych produktoch.
Napr. Vegánsky burger. Ak by som bol konzistentný, budem rešpektovať zákaz
divokých zvierat v cirkusoch aj zákaz používať názov Vegánsky burger.
Alebo ani jedno a budem tvrdiť, že štátu je do toho, ako si svoje vzťahy
usporiadajú jednotlivci veľké h... (pardon to bolo nedopatrením). 😊
6. Štát chráni trh a svojimi zákonmi chráni
marginalizované skupiny a menej schopných ľudí.
Je to presne naopak. Marginalizovaným skupinám, či menej
schopným, či šťastným ľuďom sa nedarí v súčasnej spoločnosti lepšie vďaka
štátnym zákonom, ale napriek nim. Stačí sa iba spýtať, čo bráni ľuďom odísť zo
zle plateného miesta v nejakej fabrike a začať podnikať na vlastné
triko s nápadom, ktorý by mohol niečo priniesť ostatným. Nedostatok
podnetov? Strach z toho, ako moju práci prijme trh? Z mojej neschopnosti
uživiť sa sám? Možno. Ale v drvivej väčšine sú to štátne zákony.
Licencie, patenty, kvóty, duševné vlastníctvo, daňové priznania, čo do priznania dať a čo nie. Zamestnávanie na základe zákonov, zákonníka práce, predpisy hygienické, požiarnické, urbanistické... Absolútny chaos v právnych normách, v zákonoch, v predpisoch. Pokuty za nesplnenie vymyslených a hlúpych podmienok.
Licencie, patenty, kvóty, duševné vlastníctvo, daňové priznania, čo do priznania dať a čo nie. Zamestnávanie na základe zákonov, zákonníka práce, predpisy hygienické, požiarnické, urbanistické... Absolútny chaos v právnych normách, v zákonoch, v predpisoch. Pokuty za nesplnenie vymyslených a hlúpych podmienok.
Alebo si naozaj myslíte, že nejaká pani, ktorá pečie
výborné koláče a torty by robila pri linke v automobilke namiesto
toho, aby si dala inzerát do novín a vyrábala torty a koláče pre
tých, ktorí by si u nej objednali bez toho, aby sa musela strachovať kto
ju udá a kto ju príde kontrolovať a koľko pokút zaplatí? A možno
skončí aj v base...
A nakoniec jeden vtipný postreh:
Predstavte si, že by ste sedeli v kancelárii, zrazu
by sa otvorili dvere a šéf by Vám povedal.
„Zober si hentam tú pištoľ a choď zastreliť Joža z marketingového.“
Najprv by ste sa ho spýtali, či to myslí vážne, alebo si robí srandu. Lenže keď Vám potvrdí, že to myslí smrteľne vážne a že keď to nespravíte zastrelí on Vás, isto by ste si pomysleli, že mu šibe a že by ste ho mali nahlásiť jeho šéfovi a zavolať naňho ochranku, alebo dokonca políciu.
Najprv by ste sa ho spýtali, či to myslí vážne, alebo si robí srandu. Lenže keď Vám potvrdí, že to myslí smrteľne vážne a že keď to nespravíte zastrelí on Vás, isto by ste si pomysleli, že mu šibe a že by ste ho mali nahlásiť jeho šéfovi a zavolať naňho ochranku, alebo dokonca políciu.
Napadne Vám to aj keď obdržíte zo štátu povolávací
rozkaz?
Tak čo? Ste konzistentný, alebo nie?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára