Môj priateľ bol na dovolenke v Malajzii práve v čase,
keď dovolenkovú destináciu a okolie zasiahla prívalová vlna tsunami. Býval
v hoteli, ktorý bol plne zasiahnutý, našťastie na vyššom poschodí.
Rozprával mi, čo sa dialo. Žiadne chaotické pobehovanie, žiadne nekončiace výkriky
chaosu, žiadne rabovanie ani znásilňovanie. Iba spolupráca na odstraňovaní
okamžitých škôd a pomoc potrebným. Sám mi popisoval, ako bol neskôr
prekvapený, ako všetko bežalo ako na drôtikoch. Hovoril mi o vozoch ťahaných ťažnými zvieratami, na ktorých prišli domáci, ktorí pomáhali s hľadaním zranených. Ako
sami dovolenkári vyťahovali mŕtvoly z obchodu, ktorý bol pod úrovňou zeme,
ako sa ľudia organizovali a navzájom si pomáhali, ako štátne zložky prišli
až deň po samotnej katastrofe, pričom ľudia boli dovtedy odkázaní na pomoc od
domácich a pomoc tých šťastnejších tým menej šťastným. Ako sa za pár hodín
zorganizovali a založili škôlku, kde si mohli vyplašení rodičia prísť po stratené
deti. Jeho manželka bola jednou z krízových animátoriek.
Pozrite si nejaký katastrofický film. V drvivej väčšine
prípadov vrcholní politici taja hroziace nebezpečenstvo v obave pred možným neporiadkom. A keď sa to ľudia dozvedia, nastane zhon, chaos, násilie, rabovanie.
V jednom z filmov som videl ako výrastkovia rozbili výklad a kradnú
veľkoplošný televízor. Zrejme si v zostávajúcej hodine pred pádom
asteroidu chceli ešte pozrieť nejaký koncert. Nechceli byť s rodinu,
nechceli počkať na koniec sveta v objatí s milovanými. Nie! Oni
si chceli pozrieť nejaký prenos na veľkoplošnej obrazovke.
Zaujímavé a neuveriteľné a nezmyselné.
Pred veľa rokmi som v rozhovore s mojim priateľom
vyslovil názor, že historické filmy musia byť o vojnách a násilí,
lebo by zrejme na film, kde sa dve hodiny orie, doja kravy, hrabe seno a sedí
na priečelí so susedom v družnom rozhovore, nikto do kina nešiel.
Roky potom som sa dostal ku knihe Nassima Nicholasa Taleba “Nasadiť vlastnú
kožu“ kde píše, že napriek tomu, že ľudia hľadia v drvivej väčšine na históriu
ako na dobu násilia popretkávaného mierom je realita opačná. História bol
mierový čas popretkávaný násilnými konfliktami. Navyše v úplne inej
kvalite ako dnes.
Čo sa týka správ, tento pán povedal ešte nasledujúcu
vetu: „Nie sme natoľko racionálni, aby sme sa mohli vystaviť denným správam.“
Bol som možno na strednej škole, je to teda nejakých 35
rokov dozadu, keď som sa stal terčom zosmiešňovania preto, že som vyjadri
názor, že ľudstvo je v podstate dobré a to že viac počujeme o zle
je preto, lebo zlo je oveľa hlučnejšie. Vtedajšia učiteľka mi odporučila aby
som sa pozrel okolo seba a nežil v naivnom sne. Dodnes som však o tom
presvedčený.
Čo je to v nás ľuďoch, že sami seba presviedčame o tom,
akí sme zlí? Autor knihy „Ľudskosť“ Rutger
Bregman to prirovnal k nocebu. (Nocebo je niečo ako placebo ale s opačnými
účinkami. Teda pokiaľ človeku podáte cukrovú guličku ako liek, ktorý by mu mal
pomôcť a on naozaj vyzdravie označuje sa to za placebo efekt, ak niekomu
podáte cukrovú guličku ako liek, ktorý by mal pomôcť, ale budete ho
upozorňovať, že bude mať veľa nežiaducich účinkov, môže tie účinky naozaj vyvolať
a to je nocebo).
Sme neustále strašení, a strašiť sa necháme.
Neustále presviedčaní, že sme iba necitlivé sociopatické tvory. A za obrovskú silu človečenstva pokladám, že napriek všetkým tým presviedčaniam médiami, umením, politikmi, intelektuálmi sme naďalej zostali ľudskí. Nocebo (zatiaľ) nefunguje...
To, že správy nerobia nič iné, iba strašia je v poriadku.
Je to ich práca a násilie, katastrofy a hrôzy sa lepšie
predávajú.
To, že to robia politici je logické, lebo tým navodzujú
zdanie, že ich spoločnosť potrebuje a oni predsa z toho žijú. Skutočnosť,
ktorú ale pozorujeme vo vzácnych chvíľach krízy bez regulácii môžeme vnímať, že
je to s ľudstvom úplne, ale že úplne inak. V krízových chvíľach sa
zrazu stávajú ľudskejší, vyjadrujú spolupatričnosť a ochotu pomôcť. Bez
štvavého pôsobenia politikov, bez ich hlúpych regulácii sa ľudskosť prejaví v podstate
ihneď.
Politik má tendenciu vykresľovať ľudí v krízových situáciách
ako hyeny. Je to logický následok ich uvažovania. Politik je človek sledujúci
svoje záujmy, ktoré majú negatívny dopad na spoločnosť. Po prvé je to jeho
záujem, lebo z riešenia problémov, ktoré vytvorí žije. Po druhé je to jeho
nastavením, ktoré ho núti hodnotiť ľudí podľa seba. A keďže je sebecké
hrabivé indivíduum je presvedčený, že aj ľudia sa budú správať ako on, a preto
vidí chaos a zločin ihneď ako prestane fungovať štát, ako garant poriadku.
(Tu odporúčam aj vynikajúce pojednanie „Not so wild wild west“, ktoré sa pozerá
na dobu Divokého Západu na základe reálnych záznamov v kronikách. Po jeho
prečítaní si určite mienku o Divokom Západe opravíte. Možno budete aj troška smutní, že romantika a rýchle kolty sú len výmyslom autora dobrodružných príbehov.).
24.decembra 1914 vyšli Nemeckí vojaci, bojujúci proti armáde
Britov a Francúzov, bez zbraní a vydali sa v ústrety protivníkovi.
Tí najprv šokovaní z útoku počas Vianoc, rýchlo pochopili o čo ide. O Vianočné
sviatky pokoja a mieru, kde sú si všetci ľudia bratia. Veliaci generáli
museli pod hrozbou trestu smrti nahnať objímajúcich sa a plačúcich vojakov
znepriatelených politikov štátov späť do zákopov, aby proti sebe bojovali.
Ako povedal John Adams, druhý prezident USA a „otec
zakladateľ": „Každý človek by bol tyranom, keby ním mohol byť.“ V podstate mi
je tohto velikána ľúto, musel to byť ťažký život s týmto pohľadom na
ľudstvo.
Aj preto som presvedčený, že Slobodný trh by sa vyvíjal
inak, ako nám je prezentované.
Ľudia sú ľudskí. Je to naša prirodzenosť.
Nebojte sa Slobody!
Poznámka na konci: Ak posudzujeme čin kohokoľvek, akože
či bol dobrý, alebo zlý, či bol nesebecký, alebo sebecký, vždy si treba
uvedomiť, že posudzujeme sekundárny dôsledok činu. Primárnou motiváciou akokoľvek
posúdeného činu bude vždy sledovanie vlastného záujmu a preferencií.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára