Tak som knihu Ha-Joon Cheng-a "23 vecí, ktoré vám nepovedia o kapitalizme" dočítal. V jednej reakcii
na môj zdieľaný status zacitoval z tejto knihy jeden môj známy. Je úplne
jedno kto, ale ja vždy keď dostanem nejaký podnet, ktorý je o téme, ktorú
mám rád tak zareagujem a odporúčanú literatúru si zaobstarám, prečítam,
intelektuálne požujem, pouvažujem, porovnám, zamyslím sa, snažím sa múdrosti
knihy aplikovať do reálnych situácii a potom to, čo som si prečítal
prijmem, alebo odmietnem, alebo tak pol na pol.
A toto je práve kniha, kde som to zažil pol na pol.
Kapitalizmus je pre mňa pojem, názov myšlienkového smeru,
ktorý ma náramne priťahuje, Neviem, z čoho je to slovo odvodené, (viem, že
od kapitálu, ale z čoho je slovo „kapitál“?) ale ja som si tak sám pre seba
povedal, že tento názov je odvodený od latinského slova „kapita“, čo je „hlava“.
(veď viete, slovo „dekapitácia“). A tak mi to sadlo. Samotný smer „kapitalizmus“
je totiž viac o racionálnom zdôvodňovaní, aj keď sa vôbec nebráni prijať fakt,
že sám človek sa rozhoduje vo veľkej miere na základe emócii. Neviem, či toto
moje súkromné vysvetlenie je správne, ale ak je správne a vy ho aj niekde
nájdete na nete, verte mi, že som si ho odvodil sám a ak je nesprávne,
potom „čert to ber!“
Kapitalizmus vo svojej podstate považujem za čistulinkú, ako
britva ostrú ideu založenú na Slobode jednotlivca. Nie nadarmo jeden z teoretikov
kapitalizmu M.N.Rothbard napísal, že „Anarchia je vrcholným vyjadrením
kapitalizmu a kapitalizmus je vrcholným vyjadrením anarchie.“
Kapitalizmus stojí na troch pilieroch:
Sloboda jednotlivca
Slobodný trh
Nedotknuteľnosť súkromného vlastníctva
O všetkých týchto pojmoch som napísal zamyslenia a aj
uverejnil rozpravy, tak sa im nebudem venovať a prejdem rovno ku knihe
23 vecí, ktoré vám nepovedia o kapitalizme.
Prečo?
V zásade preto, že kapitalizmus nepozná monopolnú
menu, nepozná vládu, ani parlament, nepozná centrálne bankovníctvo, ani
sociálnu podporu ani hranice, ani vládne zásahy, či regulácie, ani imigrantov,
ani dane.
Je to akoby ste kritizovali hokej tým, že opisujete
nedostatky futbalu.
Raz som napísal, že ak hodíte hokejistom loptičku, čo
poviete? Že hrajú hokej s loptičkou, alebo že hrajú tenis iba ho hrajú na
ľade, šiesti proti šiestim, že nemajú stredovú sieť, že sa striedajú, že majú
troch rozhodcov, že majú aj tretiny aj dve bránky, mantinely, hokejky, chrániče atď...?
Ja by som povedal, že hrajú hokej s loptičkou.
A presne o to ide.
Súčasný systém má od kapitalizmu tak hrozne ďaleko, že je
lepšie ho nazvať „socializmom s povoleným súkromným vlastníctvom“, ako
kapitalizmom, pričom musíte vymenovať desiatky vecí, ktoré sám kapitalizmus vo
svojej teoretickej myšlienke nepozná.
Ak si ale kladiete otázku, čo je na príčine pokroku, odpoveď je jednoduchá. Jedným z hlavných parametrov kapitalizmu je Slobodný trh, ako som už uviedol. Slobodný trh je trh bez štátnej regulácie. Ak vstúpi na trh jediná regulácia prestáva byť Slobodný a začína byť Regulovaný. V zásade však platí, že rozvoj civilizácie a ľudstva, pokroku a technológií je nepriamo úmerný počtu regulácií. Teda čím je trh regulovanejší, tým sa pomalšie rozvíja a naopak. Socialistický trh je regulovaný kompletne, kapitalistický vôbec. Počas drvivej väčšine času sme sa nachádzali niekde medzi.
V skratke sa dá povedať, že autor si postavil 23
slamených panákov (strawman) a vyhlásil im križiacku výpravu. Ale šlo mu
to dobre. Klátil jedného slameného panáka za druhým.
Zvláštne, že?
Tak v tejto knihe túto obrovskú anomáliu nájdete.
Písať o kapitalizme a Slobodnom trhu a ani
nespomenúť mená ako John Locke, Carl Menger, Eugen von Bohm-Bawerk, Ludwig von
Mises, M.N.Rotbard, H.H.Hoppe to chce naozaj obrovskú dávku arogancie a ignorantstva.
Knihu som rozčítal a dočítal, pretože som stále
čakal, že sa tam aspoň jedno meno z vyššie spomenutých objaví. Ale verte
mi, keby som vedel, že nie, ani by som ju do rúk nechytil.
To nikto so súčasných teoretikov kapitalizmu ani netvrdí.
Trh, na ktorom je monopolná mena, nemôže byť Slobodný. Trh na ktorom sú štátne regulácie nemôže byť Slobodný.
Okrem toho, že autor nekorektne pripisuje Slobodnému trhu
(ďalej iba ST) možnosť otroctva, ktoré zrušili (našťastie!) štátne regulácie
zároveň úplne ignoruje jedného z mysliteľov ST Frederika Bastiata, ktorý vo
vynikajúcom diele „Čo je a čo nie je vidieť“ zrozumiteľne vysvetľuje,
prečo nikdy nebudeme vedieť posúdiť štátne regulácie. Ako pozitívum regulácii
uvádza autor príkaz zníženia emisií fabrík, či ekologické normy pre spaľovacie motory
s tým, že dnes už je väčšina ľudí spokojná s touto reguláciou, ktorá
síce bránila ľuďom v slobodnej výmene statkov na trhu, ale priniesla zdravšie prostredie.
To síce áno, ale zabúdame na jednu vec: Ak sami ľudia na
ST nepreferovali čisté ovzdušie oproti ekonomickejším „smradľavým“ motorom,
znamenalo to, že príroda a jej čistota mala pre ľudí nižšiu hodnotu, ako
ušetrenie peňazí za kvalitnejší motor. A nielen to. V prvopočiatku museli
výrobcovia investovať prostriedky do ekologickejšej prevádzky strojov a zariadení,
ktoré potom ale nemohli využiť na niečo zmysluplnejšie, niečo, čo by s nejakým
časovým oneskorením prinieslo pre prírodu oveľa vyššie benefity. Na to presne
upozorňuje Bastiat. Ak by sme to chceli použiť na dnešnú spoločnosť, je
neefektívne dotovať elektro autá, pretože prostriedky, ktoré musia vydávať výrobcovia
na výrobu zatiaľ nepreferovaného hnacieho agregátu nemôžu použiť na
niečo oveľa efektívnejšie. Nehovoriac o tom, že dotácie sú z daní ľudí,
ktorí si takto nemôžu plniť vlastnú preferenciu. Naopak, bežne sa deje, že človek
nižšej strednej triedy dotuje bohatého človeka. Vlastne je to priam zakódované
v systéme štátnych dotácií.
Úplne prirodzene platí: Čo potrebuje štátnu dotáciu, nie je dobý
nápad.
Ešte inak: Nedotujme vývoj a výrobu elektro áut, čo
sa odrazí na ich cene a ľudia na trhu ukážu, či im čistá príroda za to stojí,
alebo nie. (opomínam fakt, že elektro autá nemajú menší dopad na ekológiu, ale predpokladajme, že by mali).
Rodiny na dedinách žili z ruky do úst na pokraji
hladu a každá nepriazeň počasia bola hrozbou ohrozujúcou samotný život pre mnohopočetné
rodiny. A tu zrazu príde špina továrnik, ktorý postaví fabriku a kým rodičia
drú na poliach, tak ich deti môžu pracovať vo výrobe a prinášať tak prostriedky
pre prežitie, ak by sa naozaj príroda chcela sedliakovej rodine pomstiť.
Ak by továrnik núkal horšie podmienky v akých žili
deti dovtedy, a ak by neponúkal za ich prácu záchytnú hranicu prežitia,
jeho fabrika by bola prázdna a nik by do nej nenastúpil.
Ja viem, že z pohodlia dnešného gauča pri pozeraní
telky sa vám to javí ako niečo odporné, ale treba mať vždy na pamäti, že žiadny
človek plánovane nejde do činnosti, ktorá mu jeho pôvodnú situáciu zhorší. Áno,
z toho gauča sa to zdá hrozné, ale tie rodiny nemali lepšiu možnosť.
Detská práca nevymizla preto, že sa nejaký ľudomil
postaral vo vláde štátu, aby štát detskú prácu zakázal, ale proste preto, že
prestala byť potrebná. Technologický vývoj strojov aj v poľnohospodárstve aj
v priemysle umožnil ušetrenie práce, a v úmysle drvivej väčšiny
rodičov je umožniť dieťaťu zažiť detstvo. Preto ihneď ako to bolo vďaka
mechanizácii a technológiám možné, začali deti z výrobného procesu sťahovať.
Samozrejme, že sa naďalej deti využívali, ale štát
poznajúc prudko klesajúcu linku grafu tvrdo pracujúcich detí, proste detskú
prácu zakázal, čím umožnil aj poslednému percentu detí nepracovať vo fabrikách. Ako sa hovorí, "prišli s krížkom po funuse."
Dodnes jestvujú štáty, v ktorých je detská práca tak
ekonomicky zásadná, že sa neodvážia ju zakázať. Nie, nie sú tam tyranskejšie
vlády, ani bezcitnejší rodičia, proste k nim ešte nedorazila technológia,
ktorá by im to umožnila, alebo je náklad na detskú prácu jedna z konkurenčných
výhod. (V zásade platí, radšej pracovať u továrnika, ktorý ma platí menej
oproti európe, ako žobrať na ulici)
Že ako by to riešil ST? Nuž takisto, ako si dnes vyberáte
dovolenku a pred jej vyplatením si presurfujete niekoľko desiatok (alebo
iba niekoľko) webov, ktoré sa práve zaoberajú hodnotením destinácií a cestovných
kancelárií. A že klamú? No ak áno, tak dlho na ST nevydržia.
Je podľa mňa podlé
pripisovať otroctvo voľnému trhu. S otrokmi obchodovali najmä štáty a to
skrze privilegovaných obchodníkov s otrokmi a štátne zákony
kriminalizovali ľudí, ktorí chceli otrokov oslobodiť. Stačí si pozrieť film
Amistad, aby ste pochopili a uvedomili si, že pripisovať otroctvo voľnému
trhu a jeho vymiznutie dobrotivému štátu je buď naivita, alebo zlomyseľnosť. S vymiznutím otroctva je zase spojený technologický pokrok a oveľa nižšia efektivita otrokov voči slobodným námezdným pracovníkom.
„V júli 2008 keď sa rútil finančný systém naliala
americká vláda 200 miliárd do spoločností Fannie Mae a Freddie Mac.“
-Finančný systém s monopolnou menou
-Centrálna banka
-Vláda „naliala“.
Aký väčší dôkaz o tom, že autor píše o niečom úplne
inom ako o kapitalizme treba ešte predložiť?
Bude to mať aj pokračovanie, ale nebojte, nebude to mať
23 častí, teraz už pôjdem rýchlo.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára