Som presvedčený o tom, že posledná zmienka o potravinovej
sebestačnosti (ďalej už iba PS) bola v dobe lovcov-zberačov.
Aby sme si rozumeli, nie je to ironický povzdych. Nemám v úmysle
súdiť žiadnu myšlienku. V čom vidím problém je to, že súčasní propagátori
PS si zrejme neuvedomujú, čo chcú.
PS ako taká sa v súčasnom globálnom svete samozrejme
môže vyskytovať v ojedinelých kultúrach, alebo malých komunitách,
rodinách, či dokonca aj u jednotlivcov. Prečo? Pretože ich sekundárne
potreby (sekundárne v zmysle všetko mimo PS) sú zatiaľ plnené okolitým
svetom, kde rôzni jednotlivci nie sú PS.
Skúsme túto myšlienku ale doviesť do dôsledku. Zrazu je
na svete bezpočet rodín, ktoré sú PS. Pestujú si vlastné potraviny a pre to,
aby mali čo jesť nemusia nič vymieňať. Týmto počinom by sa svet vrátil do
dorábania potravín bez akejkoľvek mechanizácie, pretože by ste nemali za čo
vymeniť potrebné veci, ktoré si zaobstarať neviete. Povedzme, že chcem surové
železo na to, aby som si vykoval motyku. No ten, kto vie dorábať surové železo
je PS tiež. Čo mu teda mám ponúknuť, aby som od neho dostal to surové železo?
Dám ti za železo mrkvu-ale ja mrkvu mám-tak prasa-ale ja prasa mám... atď
Druhou otázkou je to, či by človek, ktorý vie poskytnúť
na trh surové železo, či dokonca oceľ, mal čas na to, aby si dorábal vlastné
potraviny. Ak nie, prestal by byť PS. Lenže my hovoríme o tom, že PS je
každá rodina na svete. Ak by ale výrobca ocele mal byť PS, nemal by čas vyrábať
pre celú komunitu oceľ. Musel by si ju vyrábať iba pre seba, čo mi znamenalo
dve veci. Bol by nevýslovne neefektívny a navyše by to nemal za čo
vymeniť.
Myšlienka zahrnúť iba potraviny do dosiahnutia
sebestačnosti je fikcia, práve preto, že by si každá rodina musela dorábať aj
všetky ostatné veci potrebné k prežitiu.
Námietka: Mohol by si niekto sám dorábať potraviny a zároveň
by bol kováč a vyrábal by podkovy pre celú dedinu. Druhá rodina by si tiež
dorábala potraviny sama ale zároveň by boli plátenkári pre celú dedinu. Tretia
by tiež bola PS, ale zároveň by boli aj hrnčiari atď... Teda každá rodina by
bola PS a vymieňali by si medzi sebou iba nepotravinové výrobky.
Zabudnite. To by celý život nič nerobili, iba robili. Cez
deň na poli a po nociach remeselné práce, pretože obliecť, či vybaviť
hrncami celú dedinu nie je práca na hodinu.
Námietka: "Potom by mohli byť sebestační vo všetkom."
Tým
by sa možnosti výmeny znížili úplne a už by naozaj nebolo čo vymieňať a v tom
prípade by boli hrozne neefektívni. Predstavte si, že by si šli vyrobiť každý
svoj nôž, sekeru, pílku, gate, hrnce, krpce, či zimnú huňu...
Práve preto existuje niečo ako „Komparatívne výhody“
Ďalej sa niekedy stretávam s myšlienkou PS v uzavretých
komunitách. Tu sa ale musím spýtať, akým spôsobom sa určuje rozsah komunity.
Čo sa týka celkov, dnes tu máme:
Jednotlivec, rodina, ulica, obec, mesto, okres, kraj, štát, svetadiel, svet... Dúfam,
že som na nič nezabudol.
Svet je sebestačný, to vieme. Nepotrebujeme žiadneho
ufóna, aby nám niečo poskytol. Ak pôjdeme na nižšie celky, prečo sa drvivá
väčšina propagátorov zastavuje na štáte? Prečo nepokračujú ďalej a neprídu
až k jednotlivcovi. Prečo by malo byť PS Slovensko a nie Dlhá ulica v Nitre
Janíkovciach, alebo Jožko Púčik z Pukanca?
Posledný argument, ktorý mi napadol a s ktorým sa
stretávam je kolaps spoločnosti: „Ten, kto je potravinovo sebestačný prežije aj
keď už všetko prestane fungovať.“
Omyl!
PS môže existovať iba ako romantická prax niekoľkých
rodín, či komunít (ktorým naozaj držím palce a sám sa k tomu chcem
dostať) vo svete, ktorý funguje na obchode, ako výmene statkov medzi ľuďmi
interagujúcimi na trhu. V takto všeobecne spolupracujúcej spoločnosti môžu
jestvovať štatisticky nevýznamné komunity, či rodiny, alebo dokonca jedinci,
ktorí sú PS.
Interakcia na trhu môže byť priama (barter), alebo
nepriama (cez peňažné prostriedky). Keď som sa raz rozprával s jedným človekom
obhajujúc zlato argumentoval mi tento oponent tým, že zlato sa nedá jesť. Nie,
nedá. Zlato je však výmenný prostriedok a to posledný výmenný prostriedok,
ktorého platnosť dokazuje, že „obchod beží“. Ak prestane fungovať, potom sa
zastaví obchod. A keď sa obchod zastaví ste úplne zbytočne potravinovo
sebestační. Pretože ak sa obchod zastaví, nasleduje kolaps spoločnosti a v takom
prípade je naivné myslieť si, že vy sa budete napchávať hovädzím gulášom a tisíce
hladných ľudí sa bude na vás pozerať spoza plota.
Hovorievam: Ak prestane byť zlato akceptovaným výmenným
prostriedkom, potom je efektívna už iba jedna vec – rotačný guľomet. Aj to iba
na obmedzený čas.
Nie, PS nie je zlá myšlienka, no pýtam sa ešte raz, či
jeho propagátori tušia, že sa pri jej aplikácií dostávame do doby
lovcov-zberačov.
Sám si pestujem potraviny. Cez leto v podstate nemusím
základnú zeleninu nakupovať (mám ale rád aj čínsku kapustu, či paštrnák ktorým
sa u mňa doma nedarí). Ale tekvicu, cukety, mrkvu, zeler, papriku, cibuľu,
cesnak.... To všetko si dopestujem. Lenže tekvicu mrazím. Za čo by som mal
vymeniť el. energiu ak by jej dodávateľ bol PS?
To, čo zabezpečuje mier vo svete je obchod. Nie nadarmo
sa hovorí, že hranice, cez ktoré neprechádza kupec prechádza vojak.
Ak môžete, pestujte si čo najviac domácej potravy. Ak to
nezvládate, podporujte roľníkov vo vašom najbližšom okolí, preto, lebo ich
viete skontrolovať, ak raz (konečne) prestanete veriť štátnym kontrolným orgánom.
Nebuďte sebestační. Spolupracujte! Ale je veľmi
podstatné, aby ste interagovali s ľuďmi, ktorým veríte. Nemajte zlé
svedomie, ak nekúpite mrkvu od vášho suseda, o ktorom viete, že prepcháva
pôdu dusíkom a kúpiť by ste ju od neho mali iba preto, že je váš sused. Pokojne kúpte mrkvu od niekoho z Maďarska.
To vôbec nie je podstatné odkiaľ človek je, ale čo a ako
dorába.
Na to sú kupci, ktorí tovary poctivých výrobcov dokážu
prenášať aj cez pol Európy, či Sveta...!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára