V diskusiách sa veľmi často stretávam s pojmom
„bohatí“. Je to pri argumentáciách napr. o tom, že 2% ľudí vlastní 80%
majetku sveta, alebo že bohatí by sa mali deliť s chudobnými, alebo že
bohatí sú „nenažraní“ atakďalej, atakpodobne.
Táto úvaha nebude riešiť definíciu bohatého človeka,
nakoľko by nebolo o čom ďalej písať, lebo nejestvuje žiadny merateľný
spôsob, ako bohatého človeka označiť. Ja napríklad často hovorím, že patrím
medzi najbohatších ľudí sveta, lebo som zdravý, mám dobrú manželku a dve
zdravé a krásne deti. Mám kde bývať, čo jesť a piť. A mám
všetko, čo potrebujem. Lebo svoje potreby prispôsobujem svojim možnostiam.
Zoberiem si teda predstavu nejakého bohatého človeka,
ktorý by sa mohol podeliť s inými.... Hops, to môžem aj ja... Hm, pitnou
vodou splachujem záchod, som teda extrémne bohatý človek.
Tak ja teda neviem.... 😊 Keďže sám neviem bohatého človeka zadefinovať, jednoducho sa tým nebudem zaoberať a budem rátať s tým, že čitateľ vie, o kom hovorím.
Takže bohatí ľudia.
Kto sú to? Odkiaľ pochádzajú, kde sa vôbec berú?
Bohatí človek môže vzniknúť v zásade troma spôsobmi
(netvrdím že iba, ale tak sa to javí mne)
Vlastným úsilím bez použitia a využitia násilia
Vlastným úsilím bez použitia a využitia násilia
Vlastným úsilím s využitím násilia
Vlastným úsilím s použitím násilia.
Pre účely tejto úvahy nebudem písať o tých, ktorí priamo
násilie používajú. Prečo?, vysvetlím na konci úvahy.
Ďalej si zadefinujeme tri priestory, kde bohatí ľudia
vzniknúť môžu. Takisto ako vyššie, netvrdím, že žiadne iné priestory byť
nemôžu. Skôr naopak. Tých priestorov sú tisíce, nasledovné tri však prekrývajú
všetky ostatné možné.
Slobodný trh.
Trh s jednou jedinou štátnou reguláciou.
Trh štandardný tak, ako ho dnes poznáme s bezpočtom
štátnych regulácii
Bohatý na Slobodnom trhu:
Na to, aby vôbec bohatý človek vznikol musí v zásade
splniť jednu veledôležitú podmienku. Musí priniesť na trh unikátny produkt,
alebo službu, za ktorú sú mu ľudia ochotní platiť. Ak by na trh nič také
nepriniesol, nie je šanca, že by zbohatol. Dokonca službu, o ktorú ľudia
nemajú záujem by ani nepredal. To je mimochodom aj výborný ukazovateľ
potrebnosti služby; písal som o tom v úvahe „čo je potrebné“.
Slobodný trh ho navyše stráži, aby jeho bohatstvo
neprinieslo „astronomické hodnoty“ (tiež netuším, čo znamená v diskusiách
často používaný výraz „astronomicky (hriešne) bohatý“, ale predpokladám, že to
niečo znamená).
Ako to funguje?
Predstavme si, že človek A prinesie na trh úžasnú a unikátnu službu, ktorú je ochotných kúpiť 1000 ľudí, ale daný človek vie uspokojiť iba 100 ľudí. Čo spraví?
Predstavme si, že človek A prinesie na trh úžasnú a unikátnu službu, ktorú je ochotných kúpiť 1000 ľudí, ale daný človek vie uspokojiť iba 100 ľudí. Čo spraví?
Má dve možnosti:
Bude ľudí uspokojovať podľa toho, v akom poradí sa mu hlásili, alebo...
Bude ľudí uspokojovať podľa toho, v akom poradí sa mu hlásili, alebo...
...bude postupne zvyšovať cenu služby.
Čo sa v zásade stane ak sa cena zvyšuje (teoreticky
predpokladajme, že na trh nevstúpi ďalší subjekt, ktorý by danú službu poskytol).
Postupne ubúda ľudí, ktorí sú ochotní za túto službu zaplatiť,
ergo ubúda ľudí, ktorí si danú službu cenia viac, ako hodnotu svojej práce
ktorú na to vynaložili, alebo si inú službu cenia viac ako tú, ktorej cena
rastie. Cena služby ponúkanej subjektom „A“ teda stále rastie až príde
k momentu kedy sa dopyt a ponuka ustáli na 100:100
V prvom prípade (službu poskytne ľuďom podľa toho
v akom poradí sa mu nahlásili) neuspokojí všetkých, uspokojí iba prvých
100, teda 900 zostane neuspokojených a neuspokojený bude aj poskytovateľ,
lebo za službu dostal len toľko aké boli jeho náklady, prípadne ešte „morálny
zisk“.
V druhom prípade (zvyšovanie cien a tým pádom zvyšovanie nedostupnosti služby pre všetky skupiny ľudí) sa počet uspokojených nemení je ich stále 100 a neuspokojených je 900, ale po prvé: pomôže viac sebe, teda si môže viac vecí dovoliť za vyšší zisk. Ale čo je oveľa podstatnejšie a to po druhé: uspokojí tých, ktorí sú ochotní danú cenu akceptovať, teda hodnota služby je pre nich väčšia, ako hodnota ich práce vyjadrená cenou ich práce.
V druhom prípade (zvyšovanie cien a tým pádom zvyšovanie nedostupnosti služby pre všetky skupiny ľudí) sa počet uspokojených nemení je ich stále 100 a neuspokojených je 900, ale po prvé: pomôže viac sebe, teda si môže viac vecí dovoliť za vyšší zisk. Ale čo je oveľa podstatnejšie a to po druhé: uspokojí tých, ktorí sú ochotní danú cenu akceptovať, teda hodnota služby je pre nich väčšia, ako hodnota ich práce vyjadrená cenou ich práce.
A nakoniec po tretie:
daná služba pritiahne na trh ďalšie subjekty, ktoré ju budú ponúkať, lebo majú pred sebou vidinu zisku vyššieho, ako zisk, ktorý tvoria v dovtedy nimi poskytovanej (inej) službe ergo zmenia predmet podnikania..
daná služba pritiahne na trh ďalšie subjekty, ktoré ju budú ponúkať, lebo majú pred sebou vidinu zisku vyššieho, ako zisk, ktorý tvoria v dovtedy nimi poskytovanej (inej) službe ergo zmenia predmet podnikania..
Teda:
Prvý poskytovateľ poskytuje službu 100 ľuďom, ale záujem má 1000 ľudí. Pomer je teda 100:100, ale iba preto, lebo 900 ľudí danú službu za danú cenu nevyužíva pre jej vysokú cenu. Dopyt je však stále, iba je takpovediac skrytý. Keďže sú zisky z danej služby vysoké, prichádza druhý poskytovateľ (s kapacitou 100 jednotiek danej služby), pretože ho lákajú dobré marže, ktoré informujú trh, že služby je nedostatok. Obaja poskytovatelia, keďže pomer je 200:100, začnú spolu bojovať o zákazníkov a jeden z bojov je boj cenami. Tým dosiahnu zníženie ceny na úroveň, kedy ju začnú využívať aj tí, ktorí ju pred tým odmietli (povedzme 100 ľudí). Pomer je 200:200. Rozdiel medzi výrobnými nákladmi a predajnou cenou je stále výrazný, čo je informácia trhu, že stále je voľný počet ľudí, ktorí by si danú službu zaobstarali, nebyť vysokej ceny. Prichádzajú ďalší a ďalší poskytovatelia až pomer dosiahne 1000:1000. To má ale za následok, že predajná cena vs výrobné náklady už nie sú také zaujímavé, ako na začiatku procesu, pretože poskytovatelia bojovali o predaj svojich kapacít-cenou.
Prvý poskytovateľ poskytuje službu 100 ľuďom, ale záujem má 1000 ľudí. Pomer je teda 100:100, ale iba preto, lebo 900 ľudí danú službu za danú cenu nevyužíva pre jej vysokú cenu. Dopyt je však stále, iba je takpovediac skrytý. Keďže sú zisky z danej služby vysoké, prichádza druhý poskytovateľ (s kapacitou 100 jednotiek danej služby), pretože ho lákajú dobré marže, ktoré informujú trh, že služby je nedostatok. Obaja poskytovatelia, keďže pomer je 200:100, začnú spolu bojovať o zákazníkov a jeden z bojov je boj cenami. Tým dosiahnu zníženie ceny na úroveň, kedy ju začnú využívať aj tí, ktorí ju pred tým odmietli (povedzme 100 ľudí). Pomer je 200:200. Rozdiel medzi výrobnými nákladmi a predajnou cenou je stále výrazný, čo je informácia trhu, že stále je voľný počet ľudí, ktorí by si danú službu zaobstarali, nebyť vysokej ceny. Prichádzajú ďalší a ďalší poskytovatelia až pomer dosiahne 1000:1000. To má ale za následok, že predajná cena vs výrobné náklady už nie sú také zaujímavé, ako na začiatku procesu, pretože poskytovatelia bojovali o predaj svojich kapacít-cenou.
Keďže sa nádherná ziskovosť pomaly zmenšuje, poskytovatelia hľadajú ďalšou dieru na trhu, aby zarábali. Ak ju niekto z nich nájde, klesne ponuka na 900, čo má za následok zníženie počtu uspokojených a zároveň zdraženie služby.
A takto dookola.
Samozrejme toto vysvetlenie ráta s určitými pevne
stanovenými záujmami ľudí, s nejakým pevným hodnotovým rebríčkom čo
v štandardnom trhu vzniknúť jednoducho nemôže. Situácia sa bude vyvíjať oveľa dynamickejšie. Tento popis je iba dramaticky
zjednodušený pre pochopenie akým spôsobom slobodný trh funguje.
Teda na slobodnom trhu vzniká bohatý človek tak, že
ponúkne unikátnu službu, za ktorú sú ľudia ochotní platiť. Zároveň slobodný trh
„stráži“ takého poskytovateľa aby sa z neho nestal „astronomicky bohatý
jedinec“....
Vložme teraz do slobodného trhu jednu jedinú reguláciu.
Nič viac, iba jednu malinkú, malinkatú štátnu reguláciu.
Napr.: Patent.
Napr.: Patent.
Táto jediná regulácia zmení, a to dramaticky, celú
situáciu.
Stále tu máme človeka, ktorý prináša na trh niečo, čo
ľudia kupujú. Ibaže v tomto prípade príde štátny zákon, ktorý zakáže inému
subjektu túto službu poskytovať pod prísnymi trestami.
Použijem ten istý prípad.
Pomer ponuky a dopytu je 100:1000. Prvý proces
prebieha takisto ako v prvom prípade. Dodávateľ zvyšuje ceny, aby
vyfiltroval zákazníkov, ktorým na tej službe naozaj záleží. Teda, ktorí si ju
cenia o toľko viac ako iné služby a natoľko, aby za ne dali
prostriedky svojej práce v požadovanej cene. Služba sa dostane do úrovne
ceny, kedy by na slobodnom trhu prišiel ďalší subjekt a proces by bol taký ako
vyššie popísaný. Tu ale platia patenty. Nik iný nepríde, žiadny iný
poskytovateľ tej istej služby nepríde, lebo nesmie. Štátna regulácia mu v tom bráni. Cena sa teda bude zvyšovať
až do momentu, kedy sa vyrovná ponuka s dopytom teda 100:100. (900 ľudí síce o danú službu záujem má, ale nie je ochotných zaplatiť požadovanú cenu) Výrazné
zisky sú síce dôvodom, aby niekto ďalší na trhu ponúkol túto službu, ale nesmie
to spraviť. Patentovaný dodávateľ teda lavíruje, zvyšuje výrobu, znižuje výrobu
a ryžuje a ryžuje... A štát sa tvári, že patent je potrebný pre
ochranu.... Vlastne ani neviem koho, ale spotrebiteľa určite nie. Na strane spotrebiteľa totiž zostáva 900 neuspokojených.
A to sme povolili na trhu iba jedinú reguláciu.
A teraz popíšem tretiu situáciu teda trh tak, ako ho
dnes poznáme.
Je stále pravda, že bohatý človek a to astronomicky
môže vzniknúť tak, že poskytne ľudom nejakú unikátnu službu pri patentovej
ochrane.
LENŽE
LENŽE
Bohatý človek na súčasnom trhu môže vzniknúť ešte jedným
spôsobom a to takým, že neposkytne nikomu nič, čo potrebuje (resp. čo síce
potrebuje ale je to na 5-10 mieste jeho rebríčka potrieb).
Napríklad rekonštrukcia autobusových zastávok. Veľa ľudí
povie:
„Fajn, konečne to niekto spravil.“ Problém je, že keby ste týmto ľuďom povedali
„OK, tak tu máš všetky zaplatené dane a koľko mi dáš na tie zastávky?“ zrazu by ste zistili, že prvý, druhý a možno ani tretí mesiac (a možno celý rok) by ste nevyzbierali ani cent. Je to preto, lebo ľudia síce považujú autobusové zastávky za dôležité, ale v ich živote sú ešte dôležitejšie veci, ako zastávky a tie uprednostnia.
„Fajn, konečne to niekto spravil.“ Problém je, že keby ste týmto ľuďom povedali
„OK, tak tu máš všetky zaplatené dane a koľko mi dáš na tie zastávky?“ zrazu by ste zistili, že prvý, druhý a možno ani tretí mesiac (a možno celý rok) by ste nevyzbierali ani cent. Je to preto, lebo ľudia síce považujú autobusové zastávky za dôležité, ale v ich živote sú ešte dôležitejšie veci, ako zastávky a tie uprednostnia.
Čo sa teda deje?
Bohatý človek na súčasnom trhu môže vzniknúť aj tak, že
podstrčí dostatočný počet peňazí ako odmenu ľuďom, ktorí rozhodujú o tom,
čo by sa malo za zoštátnené peniaze daňových poplatníkov postaviť (ktovie koľko
ľudí by malo radšej autobusovú zástavku a nie nové MR-ko v nemocnici,
alebo doma novú sušičku). Motivácia človeka, ktorý o daniach rozhoduje je
samozrejme sebecká tak, ako motivácia každého človeka. Preto uprednostní
zvyšovanie kvality života svojej rodiny za odmenu (ktorú dnes v určitých segmentoch trhu nesprávne
nazývame „korupcia“) pred zvyšovaním kvality života obecného. Na obhajobu tohto
človeka treba povedať, že nejestvuje objektívny spôsob zistiť čo a ako
veľmi ľudia potrebujú a čo by malo byť teda platené z pokladne
vyzbieraných daňových príjmov a v akom poradí.
Zhrnutie:
Na slobodnom trh vzniká bohatý človek tak, že poskytuje ľuďom to, čo potrebujú pričom samotné zákony trhu mu bránia stať sa „astronomicky bohatým“. Samozrejme sú výnimky (J.D. Rockefeller), napriek tomu, že tento pán bol vo svojej dobe bohatší, ako iní stále bol na voľnom trhu a teda musel stále poskytovať tie najlepšie služby aké mohol, aby jeho zákazníci neodišli ku konkurencii. Cena, ktorú od nich J.D.R. pýtal bola stále zákazníkmi dobrovoľne akceptovaná. Ak by nebola, prišli by ďalší dodávatelia danej služby. V čase najväčšej slávy obhospodaroval 90% amerického trhu s ropou, ale nikdy nie 100% a nikdy nie trh celého sveta.
Na slobodnom trh vzniká bohatý človek tak, že poskytuje ľuďom to, čo potrebujú pričom samotné zákony trhu mu bránia stať sa „astronomicky bohatým“. Samozrejme sú výnimky (J.D. Rockefeller), napriek tomu, že tento pán bol vo svojej dobe bohatší, ako iní stále bol na voľnom trhu a teda musel stále poskytovať tie najlepšie služby aké mohol, aby jeho zákazníci neodišli ku konkurencii. Cena, ktorú od nich J.D.R. pýtal bola stále zákazníkmi dobrovoľne akceptovaná. Ak by nebola, prišli by ďalší dodávatelia danej služby. V čase najväčšej slávy obhospodaroval 90% amerického trhu s ropou, ale nikdy nie 100% a nikdy nie trh celého sveta.
Na čiastočne regulovanom trhu bohatý človek vzniká tak,
že stále poskytuje ľuďom to, čo potrebujú, ale má oveľa väčšiu šancu, vďaka
patentovej ochrane, čo je štátna regulácia, stať sa „obrovským boháčom“.
No a na regulovanom trhu tak, ako ho dnes poznáme, bohatý
človek môže vzniknúť tak, že ponúka to, čo nik nepotrebuje (alebo je táto vec
niekde vzadu na rebríčku hodnôt – kto potrebuje lety na mesiac?) a navyše
mu nemá čo zabrániť pred získaním obrovského bohatstva.
Ak sa vrátim na úvod.
Slobodný trh umožní vznik boháča na základe jeho
schopností a zručností.
Regulovaný trh umožní vznik boháča na základe jeho schopností a zručností s využitím násilia (štátne násilie sa prejavuje zavedením patentovej ochrany, či zavedením daní).
Regulovaný trh umožní vznik boháča na základe jeho schopností a zručností s využitím násilia (štátne násilie sa prejavuje zavedením patentovej ochrany, či zavedením daní).
Prečo som vynechal vznik boháča, ktorý priamo používa
násilie? Výpalníci, zlodeji, podvodníci, lúpežníci atď...? Lebo bez ohľadu na
priestor sa vyskytujú v podobných pomeroch (to, že aj tu je slobodný trh efektívnejší
s vysporiadaním sa so zločincami nebudem rozoberať). Štát nie je zárukou,
že sa zločinci na trhu nevyskytnú takisto, ako slobodný trh nie je zárukou, že
na ňom nebudú zločinci pôsobiť.
Táto úvaha si nestavia ambíciu byť úplne presná
a exaktná. Nechcel som nudiť príliš veľkým priestorom a dlhým
rozpisovaním. Nájdete v nej kopec nepresností a ak uvažujete, aj ďalší kopec otázok. Princíp som sa snažil vystihnúť najjednoduchšie, ako som vedel. V knižniciach existujú stovky kníh od desiatok úžasných
filozofov, či skvelých ekonómov, ktorí sa týmito pravidlami zaoberajú
a ktorí to vysvetľujú exaktne presne a logicky a venujú tejto
zložitej téme dostatočný priestor.
Táto úvaha mala inú ambíciu. Ukázať, že pojmy ako
„bohatý“, či „štátna regulácia“ môžu znamenať aj úplne niečo iné ako sú chápané
dnes. Ale hlavne.
Že tvrdenie, že astronomicky bohatý človek, či
oligarchia, ktorý má v rukách vlády väčšiny sveta je zlyhaním
slobodného trhu je úplne nelogické. Je to presne naopak.
Oligarchia je priamo tvorená reguláciami na slobodnom trhu. Či úmyselne, alebo neúmyselne už nechám na zvážení čitateľa.
Netvrdím však, že môj pohľad je správny, je iba iný ako
mainstream. A za obrovský úspech tejto úvahy by som pokladal, ak by sa
čitateľ, ktorý prišiel až sem zamyslel a aspoň nabúral predstavu, ktorú má
o slobodnom trhu vytvorenú vďaka dennodennej indoktrinácii silného
systému. Tak silného, že dokázal skvelým marketingom to, že ľudia robia
rozdiely v principiálne úplne rovnakých veciach len na základe toho, či
niečo robí štát, alebo súkromná osoba.
S jediným zdôvodnením:
„Lebo zákony.“
Poviem Vám úprimne. Ľudia, ktorí túto vetu pokladajú za relevantnú obhajobu akéhokoľvek zverstva predstavujú pre mňa najvyššie nebezpečenstvo.
S jediným zdôvodnením:
„Lebo zákony.“
Poviem Vám úprimne. Ľudia, ktorí túto vetu pokladajú za relevantnú obhajobu akéhokoľvek zverstva predstavujú pre mňa najvyššie nebezpečenstvo.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára